Z każdym rokiem do Guild Wars 2 pojawia się nowy dodatek. Jeśli jesteś stałym bywalcem tej produkcji, zapewne wiesz, co robić. Kupujesz dodatek lub nie, a reszta nie stanowi dla Ciebie problemu. Ale co z graczami, którzy wracają do Guild Wars 2 po długiej przerwie lub dopiero zaczynają swoją przygodę z tym tytułem? Często otrzymuję pytania – który dodatek wybrać? W jakiej kolejności? Czy się opłaca oraz od czego zacząć? W dzisiejszym artykule postaram się odpowiedzieć na te pytania i pomóc w podjęciu decyzji, który dodatek do Guild Wars 2 kupić jako pierwszy oraz nad jaką kolejnością warto się zastanowić.
Guild Wars 2 – wciąż rosnąca gra
Z roku na rok, Guild Wars 2 rośnie w zawartość – nowe dodatki, osiągnięcia, cykliczne eventy, a także regularne aktualizacje sprawiają, że w grze nie brakuje świeżego kontentu. Jednak dla nowych graczy, którzy dopiero zaczynają przygodę z tym światem, mnogość opcji może być przytłaczająca.
Wszystkie dodatki są aktualne i kilka słów wstępu
Po pierwsze, warto podkreślić, że nie ma sytuacji, w której starsze dodatki są „martwe”. Rozszerzenia wciąż są angażujące oraz gwarantują wartościowe nagrody, co przekłada się na sporą ilość osób na starych mapach. Jest to zasługa zastosowania w Guild Wars 2 między innymi progresu horyzontalnego, który nie dyskredytuje starszego dodatku za pomocą stale rozwijanego Gearu.
Jeśli chodzi o zakup dodatków, możesz to zrobić zarówno na oficjalnej stronie gry, na Steamie, jak i ostatnio na Epic Games. Pamiętaj jednak, że nie możesz łączyć tych trzech platform – jeśli zaczniesz grać na Steamie, wszystkie dodatki muszą pochodzić z tej platformy. Tak samo jest jeśli kupisz dodatki na oficjalnej stronie gry, kodów nie można używać gdzie się chce.
I jako ostatnie dwie informacje wstępne, muszę wspomnieć, że Guild Wars 2 jest aktualnie wydawany w systemie corocznych dodatków z kwartalnymi aktualizacjami. Co za tym idzie, dodatki są mniejsze, jednak tańsze i częstsze. Z poprzednich około 130 złotych, cena dodatków spadła do około 108 złotych. Drugą sprawą i ostatnią jest to, że opisując każdy dodatek, będę wyliczał kluczowe i flagowe mechaniki wydane w tym rozszerzeniu, ponieważ pisanie każdego szczegółu, więcej by zaszkodziło niż pomogło.
Heart of Thorns & Path of Fire – paczka w cenie jednego dodatku
Paczka Heart of Thorns (HoT) i Path of Fire (PoF) to bardzo dobry wybór. Oferuje ogromną ilość treści, a cena tych dwóch dodatków w jednej paczce wynosi około 130 zł, co jest ceną jednego dodatku z poprzedniego cyklu wydawniczego. Arena postanowiła sprzedawać oba dodatki jako jedną paczkę, dlatego aktualnie kupowanie tych dwóch dodatków osobno mija się z celem.
Heart of Thorns (HoT): Akcja tego dodatku toczy się w dżungli, a mapy są wyjątkowo złożone, oferując wiele ukrytych przejść, jaskiń i skrzynek. HoT jest jednym z bardziej wymagających dodatków, nie tylko ze względu na nawigację po mapach, ale również trudnych przeciwników. Hot wprowadza między innymi:
- Ciężkozbrojną klasę Revenanta.
- Nowe specjalizacje, dzięki którym Twoja postać może zmienić sposób swojej rozgrywki. Są to swoiste subklasy, które można zmieniać w dowolnym momencie.
- Rajdy.
- Legendarne zbroje i bronie.
- Nowe Masterki rozwijające nasze konto.
- Gliding (Szybowanie).
- Oraz wiele więcej.
Path of Fire (PoF): To rozszerzenie przenosi nas na gorącą pustynię, gdzie kluczową rolę odgrywają Mounty – wierzchowce, nie są tutaj bowiem zwykłym boostem do prędkości postaci. Każdy Mount ma unikalne umiejętności, które przydają się w pokonywaniu różnych map. Są to między innymi bardzo wysokie skakanie, latanie, czy poruszanie się po wodzie lub po ruchomych piaskach. W tym dodatku dostaniemy między innymi:
- Nowe Mounty: Raptor, Springer, Skimmer, Jackal, Gryf.
- Nowe Specjalizacje dla klas.
- Nowe Masterki.
- Dodatkowe 3 skrzydła rajdowe.
- Nowy legendarny trinket.
- Oraz wiele więcej.
End of Dragons – zakończenie pewnej ery
End of Dragons to rozszerzenie, które zamyka pewien rozdział w fabule Guild Wars 2. Przenosi nas do azjatyckiego kraju Canth’y, gdzie czekają na nas nowe kulturowe, jak i technologiczne wyzwania. End of Dragons jest pełne drobnych usprawnień rozgrywki, takich jak:
- Nowe Masterki
- Fishing: nowa mechanika, która pozwala na między innymi zarabianie golda.
- Łodzie, czyli mechanika powiązana z łowieniem ryb (Skiff).
- Jade Bot: mały robot pomocnik, który wspiera nas w różnych zadaniach.
- Nowy Mount: Żółw Oblężniczy, który jest przeznaczony do walki oraz podróży w dwie osoby.
- Strike Missions: mini rajdy, które można przejść w grupie (Miały one premierę w jednym z Living World’ów o czym później).
- Nowe legendarne bronie
- Nowe specjalizacje.
- Oraz wiele więcej.
Secret of the Obscure (SoTo) – krótszy, tańszy dodatek
SoTo to czwarte rozszerzenie, które zmienia podejście do dodatków – mają być one mniejsze, ale pojawiać się co roku, co zapewnia regularne aktualizacje. SoTo wprowadza mnóstwo nowych opcji, takich jak:
- Nowe Masterki
- Alternatywny sposób zdobycia latającego mounta SkyScale’a, który w tej wersji jest bardziej wszechstronny.
- Legendarna zbroja z Open World.
- Dwie Strike Mission.
- Rifty i Konwergencja: nowe wyzwania związane z demonami.
- Nowy system Weapon Master, który pozwala na dowolne łączenie broni z różnych specjalizacji.
- Relic, czyli dodatkowy sposób rozwoju buildu postaci.
- Oraz wiele więcej.
Janthir Wilds (JW) – powrót do domu
Janthir Wilds, jest to najnowszy dodatek, który poprawia wiele niedociągnięć SoTo, choć nie jest pozbawiony wad. Prowadzi gracza do enigmatycznego regionu Janthiru, znanego już z Guild Wars 1. Z nowości dostajemy między innymi:
- Nowe Masterki
- Homestand: Czyli wyczekiwaną przez graczy mechanikę Housingu.
- Odświeżenie Warclaw’a (mounta): dodając do niego mechanikę wielu skoków oraz wplatając go w mechaniki dodatku.
- Nowy Rajd.
- Dodanie wszystkim klasom Spear’a, jako nową broń lądową.
- Nową Convergencję oraz Fraktal.
- Legendarną włócznię oraz plecak.
Living World – mini dodatki do gry
Pomiędzy głównymi dodatkami Guild Wars 2 oferuje także tak zwane Living Worldy – małe rozszerzenia, które dodają nowe mapy, fabułę, masterki, przedmioty, wyzwania czy mounty. Wszystkie z nich były dostępna za darmo podczas ich premiery, a teraz można je kupić za realną gotówkę lub wymieniając Golda z gry na walutę premium.
Living World’y oferują wiele zawartości od nowych map, masterek po wiele osiągnięć, więc wypisywanie wszystkiego byłoby bezcelowe. Skupię się tutaj na wypisaniu najważniejszych informacji o danym Sezonie, które mogą was zachęcić do kupna.
- Sezon 1: Jest dostępny za darmo.
- Sezon 2: Dodaje głównie masterki z Core Tyrii, więc jest to rozszerzenie, które warto kupić głównie dla fabuły.
- Sezon 3: Oferuje zdobycie Ascended Ozdób oraz legendarnego akcesorium Aurora
- Sezon 4: Dodaje Mounty oraz SkyScale’a w jego „biedniejszej” wersji oraz legendarne akcesorium Vision
- Icebrood Saga: Wprowadza Strike Missions, Dragon Response Missions oraz nowe mapy.
Dodatkowo wszystkie Sezony Living World są połączone osiągnięciem pozwalającym na zdobycie Legendarnego Amuletu “Prismatic Champion’s Regalia”.
Przeceny: Kiedy warto kupować dodatki?
W ciągu roku, ArenaNet otwiera wiele możliwości na zakupienie ich gier oraz dodatków taniej. Nie licząc nagłych okazji jak wyjście gry na Steam lub Epica. ArenaNet, ma swoje bardziej lubiane daty, w które starają się celować.
- Wiosenne wyprzedaże w okolicy Marca
- Letnie wyprzedaże w okolicy Czerwca
- Jesienne wyprzedaże w okolicy Listopada
- Zimowe wyprzedaże w okolicy Grudnia
Który dodatek wybrać jako pierwszy?
Jeśli dopiero zaczynasz, najlepiej zainwestować w paczkę Heart of Thorns i Path of Fire. Oferują one najwięcej treści, w tym nowe Mounty, specjalizacje, rajdy, wierzchowce i dużo legendarnego ekwipunku. Oba dodatki w pakiecie to świetna okazja patrząc, że kupujecie je za cenę jednego dodatku.
Jeśli jesteś bardziej zainteresowany SkyScale’em oraz legendarną zbroją z Open World’u, SoTo może być dobrym wyborem, ale pamiętaj, że pod względem rozmiaru zawartości jest znacznie mniejszy niż HoT czy PoF.
EoD jest specyficznym dodatkiem. Z jednej strony ma dużo zawartości, jednak nie jest ona aż tak użyteczna. Momentami wydaje się jakby to Fishing utrzymywał End of Dragons, w kwestii opłacalności, oraz Strike Mission.
Janthir zaś oferuje Housing, legendarny Spear oraz Plecak. Więc jeżeli nie jesteś fanem ozdabiania domu, a zdobycie tych konkretnych legendarnych przedmiotów nie jest dla ciebie czynnikiem decydującym, Janthir może zaczekać.
– Więc jaką konkretnie kolejność dodatków bym wybrał? HoT+PoF, następnie End of Dragons, potem Secret of the Obscure, a na końcu Janthir Wilds.
– Jaką kolejność Living World’ów bym wybrał? Kolejno: Sezon 4, Icebrood Saga, Sezon 3 i Sezon 2.
Trzeba pamiętać, że jest to moja subiektywna lista oparta o lata obserwacji nowych graczy i moich doświadczeń z grą. Także dla wielu weteranów, pewne punkty mogą być w innej kolejności. W kilku przypadkach nie wspomniałem o różnych mechanikach, które pojawiły się przy wyjściu danego dodatku. Jest tak dlatego, że dane dodatki nie blokują dostępu do tych mechanik. Mówię tu o tobie Wizard’s Vault.