O tym, czy warto zagrać w Monster Hunter Rise nagrałem film. Zapewne jeśli się z nim zapoznacie, to może Was najść ochota na upolowania smoka, wielkiego pająka albo innego przerośniętego krokodyla. Z racji, że tutorial w Monster Hunter Rise jest dość chaotyczny, to postanowiłem napisać swój poradnik dla początkujących.
1. JAKA BROŃ JEST NAJLEPSZA? – Monster Hunter Rise Poradnik dla początkujących
Pewnie pierwsze pytanie, które przyjdzie Wam na myśl. Przede wszystkim musicie mieć świadomość, że każdy typ broni jest dostępny od samego początku. Wystarczy, że podejdziecie do skrzyni i wybierzecie opcję zarządzania ekwipunkiem.
Przed ostatecznym wyborem warto potestować każą w Obszarze Treningowym, żeby mniej więcej rozeznać styl walki. Dla nowych graczy zalecałbym raczej szybkie bronie, które umożliwią sprawne reagowanie na sytuację na polu walki.
Bronie dla początkujących
Miecz i tarcza (Początkujący) – Bardzo szybka broń, która dodatkowo pozwala parować ataki i korzystać z przedmiotów równocześnie zasłaniając się tarczą. Ataki samą tarczą potrafią ogłuszyć przeciwnika.
Bliźniacze ostrza (Początkujący) – Podwójne krótkie ostrza, których styl gry przypomina asasyna z innych gier. Nasza postać staje się bardzo mobilna, a same ataki kombinacyjne są bardzo proste do nauczenia.
Lekkie łukodziałko (Początkujący) – Broń na bliski/średni dystans, która pozwoli poczuć się jak łowca. Można skorzystać z różnych typów amunicji, które mogą chociażby przebijać wrogów, odnawiać nam HP czy powodować negatywne efekty na przeciwniku.
Lanca (Początkujący) – Coś dla tych, którzy wolą blokować ataki zamiast ich unikać. Bardzo dobry zasięg i świetne możliwości kontrowania ataków.
Lancopał (Początkujący) – Kuzyn lancy, ale dysponujący również atakami na średni dystans dzięki możliwości strzelania. Również świetne zdolności parowania oraz kontrowania ataków przeciwnika.
Bronie bardziej wymagajace
Ciężkie łukodziałko – Wolniejszy strzał, mniejsza mobilność, niż w przypadku lekkiego łukodziałka, ale za to potężniejsza amunicja, większe obrażenia oraz większy zasięg.
Młot – Potężny młot, który pozwoli miażdżyć przeciwników, a przy tym charakteryzuje się całkiem niezłą mobilnością. Posiada dość wymagające ataki kombinacyjne, które w zamian bardzo często ogłuszają przeciwników.
Miecz długi – Długi miecz z dobrym zasięgiem i dobrymi atakami z powietrza. Pozwala na świetną kontrolę pola bitwy chociażby przez kontrowanie ataków przeciwnika.
Róg łowiecki – Broń, która pozwala na zadawanie obrażeń obuchowych przy jednoczesnym buffowaniu członków drużyny. Róg łowiecki może zwiększyć atak, defensywę lub mobilność.
Topór sprężynowy – Posiada dwa tryby. Pierwszy to tryb topora, w którym zyskujemy mobilność i potężne ataki, a drugi to tryb miecza, w którym wyprowadzamy szybsze, ale słabsze ataki.
Ładowane ostrze – Połączenie topora, miecza oraz tarczy. Najpierw ładujemy je w trybie miecza, później zmieniamy na miecz i tarczę, żeby na końcu w trybie topora wyprowadzić potężne uderzenie.
Owadzia glewia – Niesamowita broń pod kątem ataków z powietrza. Świetny zasięg, dobra mobilność i możliwość buffowania bohatera przez wysysanie energii z przeciwników.
Łuk – Dość standardowy łuk, którego zdolności mogą być wzmocnione przez specjalne powłoki lub strzały. Duża mobilność, dobry na średni dystans.
Miecz dwuręczny – Bardzo powolna broń, w której każdy atak może być naładowany i dzięki temu zadaje ogromne obrażenia. Wymaga znajomości zachowania przeciwników, bo w innym wypadku trafienie będzie graniczyło z cudem.
2. WYBÓR TOWARZYSZA
W Monster Hunter Rise występują kompani w formie Koleżkotów oraz Kumpsów. Na każdą wyprawę, którą odbędziecie w pojedynkę, możecie wziąć dwóch towarzyszy. W przypadku multiplayera będzie to tylko jeden. To, kogo konkretnie wybierzecie, zależy tylko od Was i w przypadku dwóch towarzyszy mogą to być dwa koleżkoty, dwa kumpsy lub jeden kumps i jeden koleżkot.
Dobór drużyny towarzyszy
Polecam wziąć dwa koleżkoty, jeśli wiecie, że przeciwnik będzie wymagający albo będziecie grali w pojedynkę tryb Furii (rodzaj tower defense). Koleżkoty dają większą przewagę w walce, więc powinno pójść łatwiej. Jednak warto mieć na uwadze, że tracicie sporą zaletę Kumpsa, jaką jest mobilność, ponieważ Kumpsy pełnią rolę wierzchowców, które sprawnie Was przetransportują, a jednocześnie na ich grzbiecie będziecie mogli korzystać z mikstur czy osełki.
Personalizacja towarzysza
Każdy z towarzyszy ma określoną ilość miejsc na umiejętności pasywne. Warto do nich zaglądać co jakiś czas, ponieważ ilość miejsc zwiększa się wraz z kolejnymi poziomami towarzysza. Na naszych towarzyszy warto również wybierać taki ekwipunek, żeby uzupełniał naszą postać. Przykładowo jeśli naszą główną bronią jest młot, który zadaje ogniste obrażenia obuchowe, to warto, żeby nasi towarzysze mieli obrażenia sieczne i dodatkowo obrażenia od wody, choć to oczywiście zależy od przeciwnika, na którego się wybieramy.
Koleżkoty
Pomaga nam zbierać przedmioty, a w trakcie walki może pełnić jedną z kilku roli. Przed wyruszeniem na walkę warto podejść do tablicy, przy której możemy zarządzać towarzyszami i ustawić Zachowanie koleżkota na Cel: Od dużych. Dzięki temu nasz kompan zawsze będzie się skupiał na największym zagrożeniu.
Typy koleżkotów:
- Uzdrowiciel – Jak sama nazwa wskazuje – skupia się głównie na wspieraniu nas przez leczenie pod różnymi postaciami. Bardzo przydatny na początek, gdy dopiero zaczynamy przygodę z Monster Hunter Rise.
- Pomoc – Może strzelać do naszych przeciwników z balisty, a w dodatku potrafi złapać ich w pułapki.
- Walka – Potrafi wzmocnić sojuszników okrzykiem bojowym lub grą na bębnach. Potrafi także zwrócić na siebie uwagę przeciwnika czy zadawać spore obrażenia.
- Bombardier – Specjalista od wszelkiego rodzaju wybuchów. Może np. stawiać miny lub wbiec w przeciwnika trzymając ogromną beczkę prochu.
- Pozyskiwanie – Wystrzeliwuje w stronę przeciwnika różnego rodzaju stworzenia, które powodują negatywne efekty. Może także rzucać ogromnym shurikenem, który pozwala na niszczenie elementów przeciwnika i pozyskiwanie surowców.
Kumpsy
Tutaj sprawa jest wyjątkowo prosta, bo mamy jedynie wpływ na ekwipunek oraz umiejętności pasywne. Tak, jak wspomniałem, wszystko zależy, które słabe strony naszego głównego bohatera chcemy nieco wzmocnić.
3. BUFFY, CZYLI WZMOCNIENIE BOHATERA – Monster Hunter Rise Poradnik dla początkujących
Jedzenie
Przed każdym polowaniem musimy coś zjeść, aby wzmocnić niektóre z naszych statystyk. Na początek polecam trzy podstawowe dango:
- Dango Obrońca – Szansa na zmniejszenie otrzymywanych obrażeń,
- Dango Trener – Zwiększa otrzymywane doświadczenie przez naszych kompanów,
- Dango Medyk – Zwiększa regenerowane HP po użyciu przedmiotów.
W późniejszym etapie rozgrywki polecam Dango, które dają obronę na konkretny żywioł. Na początku nie ma to większego znaczenia, ponieważ kolejne stwory zabijamy bardzo szybko i dobieranie pod nie sprzętu lub jedzenia mija się po prostu z celem.
Mikstury
Należy się skupić na dwóch podstawowych miksturach – Pancerna Skóra i Pigułka Demona. Pierwsza z nich zwiększa defensywę, a druga atak. Z czasem będą dostępne również ich mocniejsze wersje.
Pamiętajcie, że mikstur możecie używać w trakcie jazdy na Kumpsie.
Lokalna fauna
Mowa o różnego rodzaju ptakach, które możemy napotkać już w trakcie polowania. Zanim zaatakujemy nasz główny cel, to warto rozglądnąć się właśnie za ptakami, które do końca misji zwiększą nasze statystyki takie jak wytrzymałość, zdrowie, atak czy obrona. Różnica przed i po jest ogromna, bo na przykład możemy zwiększyć nasze maksymalne zdrowie nawet dwukrotnie.
4. POZOSTAŁE PORADY – Monster Hunter Rise
- Gdy na ikonie przeciwnika w prawym górnym rogu lub na minipamie pojawi się niebieski znaczek, to znaczy, że jest gotowy do schwytania. Wystarczy użyć pułapki i dwóch bomb uspokajających.
- W zależności od tego, czy zabijemy stwora czy go schwytamy zmienia się szansa na poszczególne materiały. Szczegóły znajdziecie w Notatkach Łowcy.
- Możecie biegać po ścianach, gdy wskoczycie na nie z użyciem kabloptaka, a następnie będziecie trzymać przycisk odpowiedzialny za sprint.
- Od czasu do czasu na polowanaich pojawi się rzadka fauna szczęścia pod postacią chociażby sowy. Warto na nie zapolować, bo dają spore bonusy np. podwójne złoto za zadanie.
- Gdy chcecie zainicjować walkę ze śpiącym potworem, to warto w jego pobliżu ustawić wybuchające beczki, aby zadać duże obrażenia. Wybuchające beczki można również zrzucić z powietrza, gdy korzystacie z kabloptaków.
Życzę skutecznych polowań
To tylko najbardziej podstawowe porady, jakie przyszły mi na myśl. Im głębiej będziecie zanurzali się w Monster Hunter Rise, tym bardziej będzie docierało do Was, że gra jest bardziej złożona niż wydaje się na początku. Gdybyście mieli jeszcze jakieś pytania, to zapraszam na ► Discorda. Życzę miłego dnia!