Spis treści

Podstawowe informacje o Corepunk

Wstęp

Corepunk to gra MMORPG na komputery PC stworzone przez europejskie studio Artificial Core (obecnie bez planów wydania na inne platformy). Corepunk pozwala na stworzenie własnej postaci i eksplorację otwartego świata w towarzystwie innych graczy. Charakteryzuje się izometrycznym rzutem kamery oraz nietypowym systemem sterowania, który wyróżnia ją na tle innych gier w gatunku. Dodatkowo, Corepunk stosuje system mgły wojny (Fog of War), wprowadzający element strategii do rozgrywki. 
Gra w zamyśle łączyć ma staromodne podejście do MMORPG w nowoczesnym wykonaniu, oferując graczom świeże doświadczenie w klasycznym stylu.

Model Biznesowy

Corepunk będzie dostępny w modelu B2P (Buy-to-Play), co oznacza, że jednorazowa płatność wystarcza do zakupu gry z planowanymi w przyszłości płatnymi dodatkami. Warto dodać, że twórcy są kategorycznie przeciwni modelowi P2W (Pay-to-Win) i nawet minimalne bonusy, takie jak 1% dodatkowego doświadczenia, uważają za jego przejaw. Z tego powodu poza możliwością zakupu gry, znajdziemy tu tylko sklep kosmetyczny (Chociaż można by argumentować, że kosmetyki również mogą być postrzegane jako forma P2W). Jakiejkolwiek formy subskrypcji tutaj nie uświadczymy.Co do wydawcy, gra jest wydawana bezpośrednio przez studio, udostępniając grę na własnym launcherze. Na razie twórcy nie planują wdrożyć gry na zewnętrznej platformie takiej jak np. Steam.

 

Lokalizacja Serwerów

O lokalizację serwerów nie trzeba się martwić, ponieważ będą one zlokalizowane na całym świecie, w tym w Europie co powinno zapewnić stabilne połączenie. Gra nie wspiera crossplayu między serwerami, co oznacza, że nie będzie możliwości wspólnej gry z wujkiem z Ameryki. Mimo to, polska społeczność zaczęła się formować od momentu ogłoszenia gry w 2019 roku (choć postęp ten jest dość powolny). Obecnie istnieje tylko jeden serwer europejski, więc jeśli ten stan się utrzyma, na pewno nie zabraknie na nim rodzimych graczy. 

Zrzut ekranu zawierający listę dostępnych serwerów.

 

Filozofia gry

Wspomniane wcześniej podejście twórców nawiązujące do oldschoolowych MMORPG (Ultima Online, Runescape etc.), może być zarówno zaletą, jak i wadą – w zależności od preferencji gracza. Z tego powodu brakuje tutaj znaczników questów (zadań), prowadzenia za rączkę czy przystępności w ogarnięciu świata gry. Dla gracza nieprzyzwyczajonego do takiego środowiska może być to jazda bez trzymanki a chęć otwarcia przeglądarki szukając „co ja robię tu 🎵” pewnie będzie towarzyszyć na każdym kroku.

Oczywiście nie może zabraknąć tu też Grindu, bo czymże byłby oldschool bez niego.  Więc tak, jak kiedyś zdobywanie wymarzonych przedmiotów często uzależnione było od RNG (losowości) i poświęconego czasu, tak tutaj formuła pozostaje niezmieniona i znienawidzona przez dużą część graczy. Mimo to, dla niektórych graczy z jakimi przyszło mi rozmawiać, jest to pozytywny element zaspokajający dozę nostalgii i dający satysfakcje.

Zrzut ekranu przedstawiający nieudany proces zbieractwa.

 

Aktywności

Corepunk na graczy czeka wachlarz aktywności, zarówno PvE jak i PvP, ponieważ w świecie gry większość lokacji stanowią strefy otwartego PvP. Oznacza to, że gracze mogą atakować innych lub być przez nich atakowani w dowolnym momencie, co podnosi aspekt rywalizacji i ożywia świat, lub jak według niektórych:

      • Dodaje adrenaliny, nie wiedząc kto, kiedy, skąd i ilu przeciwników nagle pojawi się na ekranie przez co gra się nie nudzi.

      • Psuje całkowicie rozgrywkę bo marnuje cenny czas poświęcony na rozwój postaci tracąc „wstaw cokolwiek” przez chwilę nieuwagi lub oczywistej przewagi przeciwnika.

    Poza tym znajdziemy tu sporo znanych w gatunku elementów PvE (przynajmniej w teorii, bo w grze nie ma ich jeszcze, ale mają zostać dodane na czas Early Accessu) m.in. instancjonowane lochy (Dungeony) solo jak i grupowe, rajdy, zadania oraz różniaste aktywności w otwartym świecie lub profesjach. Samych profesji w grze znajdziemy osiem (cztery zbierackie: Górnik, Drwal, Zielarz, Rzeźnik i cztery rzemieślnicze: Kowal, Mistrz Run, Inżynier, Alchemik). 

    Zrzut ekranu zawierający ikonki profesji w grze.

    Ikonki profesji w Corepunk

     

    PvP

    Corepunk wprowadza system PvP, który uwzględnia zróżnicowane zasady w zależności od lokacji w otwartym świecie. Gracze mogą przemierzać bezpieczne strefy, gdzie nie grożą im ataki innych, eksplorować tereny z ochroną systemu karmy, a także podejmować ryzyko na polach bitew, gdzie nie obowiązują żadne ograniczenia. Każda z tych stref posiada odmienny zestaw reguł, które znajdziecie na grafice poniżej.

    Mechanika karmy jako element regulujący PvP

    System karmy pełni funkcję regulującą rywalizację między graczami. Atakowanie postaci na niższym poziomie skutkuje gromadzeniem punktów karmy, które po przekroczeniu określonego progu prowadzą do nadania statusu przestępcy. Gracz z tym statusem doświadcza ograniczeń, takich jak utrata dostępu do miast czy wyższe kary za śmierć. Punkty karmy można jednak redukować, eliminując potwory, co daje możliwość powrotu do neutralnego statusu. Mechanika ta wpływa na dynamikę PvP, wprowadzając dodatkowy wymiar strategii i konsekwencji.

     

    Wyróżniające aspekty Corepunka

    Jednym z elementów wyróżniających Corepunk jest sterowanie pojedynczą postacią w rzucie izometrycznym, inspirowane grami z gatunku MOBA (takimi jak Dota 2, League of Legends czy Heroes of the Storm). Dodatkowo gra oferuje opcję odblokowania kamery, co daje graczom większą kontrolę nad obserwacją otoczenia. Wprowadza to świeżość do gatunku MMORPG, który zazwyczaj opiera swoje sterowanie na oklepanych systemach Tab TargetAction-combat lub ich mieszańce. Jednak system ten nie ma swoich minusów. Według mnie, największym z nich jest brak złożoności klas, o czym więcej później.

     

    Drugim unikalnym elementem w Corepunku jest Maszyna Syntezy. To mechanika, która umożliwia modyfikację przedmiotów za pomocą specjalistycznych materiałów i zasobów, a także tworzenie nowych przedmiotów poprzez różne kombinacje tychże. Gracz ma za zadanie odkryć, jakie surowce wpływają na osiągnięcie określonych statystyk w wytworzonym przedmiocie. To nie tylko kwestia tworzenia przedmiotów, ale także zaproszenie do eksperymentowania i odkrywania. Dzięki temu, poprzez zabawę i próby, nabywa wiedzę, która okaże się nieoceniona w przyszłości, pozwalając mu lepiej rozumieć mechanikę gry i maksymalizować potencjał stworzonych przedmiotów.

     

    Zrzut ekranu przedstawiający menu Maszyny Syntezy

    Menu Maszyny Syntezy

     

    Klasy

    Corepunk oferuje system klas, z których każda posiada trzy unikalne specjalizacje. Gracze mogą swobodnie przełączać się między tymi specjalizacjami w obrębie wybranej klasy, co pozwala dopasowanie do aktualnych potrzeb. Jest to rozwiązanie zbliżone do systemu obecnego w World of Warcraft, gdzie zmiana specjalizacji pozwala na różne konfiguracje i pełnione role bez potrzeby tworzenia nowej postaci. Jednak same specjalizacje, przypominają bardziej bohaterów z wcześniej wspomnianych gier MOBA. Wprowadza to bardzo małą i ograniczoną liczbę umiejętności dostępnych dla każdej postaci. Taka konstrukcja sprawia, że gracze muszą skupić się na taktycznym podejściu do walki i efektywnym zarządzaniu zasobami. Każdy ruch, użycie umiejętności i wybór momentu na atak sprawiają, że większy nacisk kładziony jest na obserwację działań przeciwnika i reagowanie na nie, co stawia taktykę i kontrolę sytuacji w centrum rozgrywki, w przeciwieństwie do innych, które wymagają zarówno tych umiejętności, jak i opanowania skomplikowanych rotacji.

     

    Jest to raczej aspekt, który niekoniecznie podejdzie każdemu ze względu na małą różnorodność rozgrywki, ale ciężko go na chwilę obecną całkowicie skreślać. Pełną listę klas i specjalizacji znajdziecie tutaj, a specjalizację „pod siebie” możecie znaleźć dzięki naszej kuli zgaduli tutaj.

     

    Nasza postać

    Niestety, możliwości dostosowania wyglądu naszej postaci na etapie jej tworzenia również są nieco ograniczone. Po pierwsze, rasa jest przypisana do klasy co dla wielu fanów tego aspektu jest dużym minusem, a dostępne opcje to jedynie twarz, włosy, broda oraz ich kolor. Te braki rekompensuje system skórek (np. hełm, klata, spodnie, buty), które w tradycyjnych MMORPG byłyby uznawane za przedmioty wpływające na naszą postać. W Corepunku za to tymi przedmiotami są artefakty, które znowu bardziej przypominają przedmioty z gier MOBA. Możemy je założyć na pasek widoczny na dole interfejsu i używać niektórych z nich, ponieważ poza statystykami mogą one posiadać specjalne umiejętności i efekty.

     

    Zrzut ekranu przedstawiający pasek interfejsu do zakładania postaciCzerwonym prostokątem podświetlony element interfejsu gdzie zakładamy przedmioty.

     

    Dodatkowo gra oferuje dwa dodatkowe systemy na wzmocnienie naszej postaci, mianowicie drzewka talentów i specjalizacji. Drzewka talentów dzielą się na 9 unikalnych drzewek, z których gracz może wybrać 3 i rozdawać w nich punkty w każdym rzędzie według uznania. Każde drzewko oferuje różnorodne umiejętności, które wpływają na moc i zdolności postaci, pozwalając na dostosowanie jej do własnych preferencji.

     

     

    Drzewko Talentów

     

     

     

     

    Drzewko Specjalizacji – jest bardziej czymś liniowym, gdyż przy wystarczającej ilości spędzonego czasu na grze można wymaksować je w pełni.

     

    Rozgrywka grupowa (czyli „M” w MMO)

    Z innych „staromodnych” aspektów duży nacisk położony jest na grę zespołową, więc jest to tytuł raczej do pogrania ze znajomymi, co w końcu wpisuje się w charakterystykę gatunku, a o czym dużo gier potrafi w dzisiejszych czasach zapominać (ale to już dygresja). Wracając do Corepunka jest to szczególnie widoczne w profesjach oraz systemie „Wprawy” (Efficiency), który wymaga specjalizacji w wybranej profesji. Ogranicza to możliwość zbierania zasobów na własną rękę podejściem „zbieram co popadnie”, jednak jej nie zabiera! Poniekąd zmusza to graczy do współpracy w grupach i aktywnym handlu. Oprócz tego, duża liczba przeciwników naraz może stwarzać nie lada trudności, a obecność elitarnych stref i potworów sprawia, że ich pokonanie jest niezwykle trudne dla samotnych wilków. Gra posiadać też będzie system gildii, jednak na chwilę obecną nie znajduje się on w grze, więc niewiele na jego temat mogę wam powiedzieć.

     

    Lore

    O samym aspekcie fabularny gry, obecnie nie wiemy za wiele. Jednak jako gracze zostajemy teleportowani do świata Kwalatu z niewiadomego miejsca i odgrywamy rolę nielegalnego imigranta, będąc jednocześnie przydupasem NPC-ów. Gra posiada cztery frakcje, z których każda ma unikalny setting: Elanie (Fantasy), Yornersi (Steampunk), Quaddari (Cyberpunk), Faideni (Dieselpunk). Na razie brak szczegółowych informacji na temat głębszych wątków fabularnych poza elanami (o których przeczytać możecie tutaj) a same frakcje wraz z ich lokacjami dodawane będą pewnie w formie dodatków, biorąc pod uwagę że Pre-ordery Early Accessu nosiły podtytuł: Light Bless the King Chapter.

     

    To wszystko!

    To wszystkie najbardziej podstawowe informacje o grze. Jeśli macie jakieś pytania nie bójcie się zadawać ich w komentarzach, lub na Discordzie.  Wpierw jednak polecam sprawdzić nasz FAQ gry. Może akurat rozwieje on wasze wątpliwości.

    Subskrybuj
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    najnowszy
    najstarszy oceniany
    Inline Feedbacks
    Pokaż wszystkie

    Autor tego wpisu nie nadaje obecnie na żywo.

    0
    Chętnie poznamy Twoją opinię, dodaj swój komentarz :)x