Poradnik do macro w World of Warcraft w ramach uzupełnienia ► Kompendium wiedzy. Makra pozwalają na uproszczenie rozgrywki przez użycie kilku umiejętności naraz lub w określonych warunkach, co może się okazać zbawienne, gdy wszystkie skill bary są zapełnione, a Wy zbindowaliście skille nawet pod przyciski na monitorze.

Jak stworzyć macro w World of Warcraft?
Wystarczy wcisnąć Escape i przejść do menu Macro.
Możemy stworzyć macro dla konkretnej postaci, na której jesteśmy aktualnie zalogowani, lub dla całego konta. Jeśli w Waszym macro będziecie chcieli użyć konkretnych umiejętności danej klasy, to rozsądnym wydaje się stworzenie makra właśnie dla tej jednej konkretnej postaci.
Po wciśnięciu New pojawia się okienko z polem do wpisywania komend. Każde macro w World of Warcraft może mieć przypisaną wybraną ikonkę graficzną lub może korzystać z komendy #show, ale o tym później.
Struktura macro w World of Warcraft
Ogólna struktura makr wygląda w ten sposób:
/Komenda [Warunek1][Warunek2] ParametrKomendy1; [Warunek3][Warunek4] ParametrKomendy2
- Komenda – konkretne działanie, które zostanie wykonane na Parametrach np. /cast w przypadku użycia umiejętności.
- Warunki – Komenda zostanie wykonana, jeśli dany warunek zostanie spełniony. W powyższym przykładzie zostanie wykonana komenda z Parametrem Komendy 1, gdy zostanie spełniony Warunek 1 lub Warunek 2. Komenda zostanie wykonana z Parametrem Komendy 2, jeśli zostanie spełniony Warunek 3 lub Warunek 4.
- Parametry Komend – Są to konkretne wartości, z którymi zostanie wywołana komenda. Może to być nazwa skilla, nazwa gracza lub nazwa moba.
Komendy i parametry macro w World of Wacraft
Poniżej wymienię większość komend, których możecie użyć w macro. W niemal każdej z nich możecie użyć odpowiednich warunków, ale o tym później.
Używanie umiejętności
» Cast
Struktura: /cast [warunek] nazwa skilla
Działanie: Postać rzuca umiejętność o podanej nazwie. Może to być również umiejętność naszego peta. Zamiast nazwy można skorzystać z ID.
Przykłady:
- Kilka komend /cast, żeby szybciej używać wielu umiejętności wzmacniających.
- /cast Blood Fury
- /cast Weapons of Order
- /cast Invoke Yu’lon, the Jade Serpent
- Używanie umiejętności z warunkami, żeby dostosować się do naszego statusu. Poniżej przykład dla ► Druida, który będzie używał Ironfur w pierwszej formie, Shred w drugiej formie oraz Moonfire w 3 formie lub bez formy.
- /cast [form:1] Ironfur; [form:2] Shred; [form:3][noform] Moonfire
- Używanie umiejętności CC na przeciwniku, na którym mamy ustawiony focus.
- /cast [@focus] Cyclone
» Cast random
Struktura: /castrandom Parametr 1, Parametr 2…
Działanie: Powoduje wywołanie komendy /cast z losowym parametrem, który został wpisany do macro.
Przykłady:
- Przywołanie losowego mounta.
- /castrandom Voidtalon of the Dark Star, Core Hound, Explorer’s Dunetrekker
» Cast sequence
Struktura: /castsequence [warunek] Nazwa skilla 1, Nazwa skilla 2…
Działanie: Postać rzuca umiejętności po kolei. Gdy pierwsza umiejętność nie zostanie rzucona ze względu na przerwanie, brak many i tak dalej, to macro ponawia rzucanie tej umiejętność do momentu, aż nie zostanie ona rzucona z powodzeniem. Macro nie wykonuje się automatycznie, trzeba nacisnąć przycisk odpowiadający za wywołanie macro tyle razy, ile umiejętności wpisaliśmy do makro.
Przykłady:
- Powtarzalna sekwencja umiejętności naszej postaci. Według poniższego macro postać rzuci kolejno Moonfire, Sunfire, Wrath, Wrath, Wrath i wróci do początku, czyli Moonfire. Jeśli aktywujemy macro z przyciskiem Shift, to macro rozpocznie się od początku. Jeśli od użycia pierwszej umiejętności w macro (Moonfire) minie 20 sekund, to macro również zostanie zresetowane.
- /castsequence reset=20/shift Moonfire, Sunfire, Wrath, Wrath, Wrath
» Stopcasting
Struktura: /stopcasting
Działanie: Przerywa aktualnie rzucany czar.
Przykłady:
- Przerwanie czaru i natychmiastowe odpalenie defensywnej umiejętności.
- /stopcasting
- /cast Aspect of the Turtle
» Cancelaura
Struktura: /cancelaura Parametr
Działanie: Ściąga buffa/aurę o nazwie podanej w parametrze.
Przykłady:
- Ściąganie Blessing of Freedom oraz Blessing of Protection, aby uniemożliwić magowi ich kradzież.
- /cancelaura Blessing of Freedom
- /cancelaura Blessing of Protection
Używanie i zakładanie przedmiotów
» Use
Struktura: /use [warunek] Parametr
Działanie: Używa przedmiotu o podanej nazwie, ID lub z podanej lokalizacji w ekwipunku.
Przykłady:
- Używanie umiejętności wraz z trinketem.
- /cast Blood Fury
- /cast Weapons of Order
- /cast Invoke Xuen, the White Tiger
- /use Sinful Gladiator’s Badge of Ferocity
- Zakładanie przedmiotów z baga. Komenda Use odpowiada kliknięciu prawym przyciskiem myszki. Poniżej zostanie użyty 1 przedmiot z 3 baga.
- /use 3 1
- Użycie przedmiotu, który mamy aktualnie założony. Poniżej zostanie użyty przedmiot z 15 slotu naszego ekwipunku, czyli Cloak. Pełną listę ID ekwipunku można znaleźć tutaj.
- /use 15
» Equip
Struktura: /equip [warunek] Parametr
Działanie: Zakłada przedmiot o podanej nazwie lub ID do domyślnego slotu. Komenda odpowiada naciśnięciu prawym przyciskiem myszki.
Przykłady:
- Założenie przedmiotu z ekwipunku. Poniższe makro zakłada cloak o nazwie Sinful Aspirant’s Cape.
- /equip Sinful Aspirant’s Cape
- Założenie tarczy i broni jednoręcznej, gdy aktualnie korzystamy z broni dwuręcznej i na odwrót.
- /equip [equipped: shield,one-hand] Bloodied Arcanite Reaper
- /equip [equipped:two-hand] Battleworn Thrash Blade
- /equip [equipped:two-hand] Flamescarred Draconian Deflector
» Equipset
Struktura: /equipset [warunek] Parametr
Działanie: Pozwala na założenie całego setu, który zapisaliśmy przy użyciu EQ managera Blizzarda. Uwzględnia warunki.
Przykłady:
- Założenie całego setu pod DPS, gdy mamy założoną broń typu Mace.
- /equipset [equipped:Mace] WW PVP; Healer
» Equipslot
Struktura: /equipslot Parametr1 Parametr2
Działanie: Macro pozwala na założenie przedmiotu z Parametru 2 na slocie o numerze podanym w Parametrze 1.
Przykłady:
- Zakłada trinket Darkmoon Deck: Indomitable na niższy slot trinketa.
- /equipslot 14 Darkmoon Deck: Indomitable
Obieranie celu
» Target
Struktura: /target [warunek] Parametr
Działanie: Zaznacza stworzenia według podanego parametru i przy uwzględnieniu warunku.
Przykłady:
- Zaznacza gracza o podanym nicku.
- /target Alter
- Zaznacza pierwszego członka party.
- /target party1
- Zaznacza gracza pod warunkiem, że jest martwy.
- /target [@dead] Alter
- Zaznacza żywego gracza, na którym mamy aktualnie ustawiony focus.
- /target [@focus,nodead]
» Targetfriend
Struktura: /targetfriend [warunek] Parametr
Działanie: Zaznaczenie przyjaznego stworzenia według podanego parametru i przy uwzględnieniu warunku.
Przykłady:
- Zaznacz najbliższego przyjaznego gracza.
- /targetfriend
» Targetenemy
Struktura: /targetenemy [warunek] Parametr
Działanie: Zaznaczenie wrogiego stworzenia według podanego parametru i przy uwzględnieniu warunku. Parametr większy od 0 powoduje skanowanie stworzeń od najdalszych.
Przykłady:
- Zaznacza najbliższe wrogie stworzenie.
- /targetenemy
- Zaznacza najdalsze wrogie stworzenie.
- /targetenemy 1
» Targetenemyplayer
Struktura: /targetenemyplayer Parametr
Działanie: Zaznaczenie wrogiego gracza według podanego parametru i przy uwzględnieniu warunku. Parametr większy od 0 powoduje skanowanie graczy od najdalszych.
Przykłady:
- Zaznacz najbliższego wrogiego gracza.
- /targetenemyplayer
- Zaznacz najdalszego wrogiego gracza.
- /targetenemyplayer 1
» Targetfriendplayer
Struktura: /targetfriendplayer Parametr
Działanie: Zaznaczenie przyjaznego gracza według podanego parametru i przy uwzględnieniu warunku. Parametr większy od 0 powoduje skanowanie graczy od najdalszych.
Przykłady:
- Zaznacz najbliższego przyjaznego gracza.
- /targetfriendplayer
- Zaznacz najdalszego przyjaznego gracza.
- /targetfriendplayer 1
» Targetlasttarget/Targetlastfriend/Targetlastenemy
Struktura: /targetlasttarget, /targetlastfriend, /targetlastenemy
Działanie: Zaznacza nasz ostatni cel/ostatniego sojusznika/ostatniego przeciwnika.
» Assist
Struktura: /assist Parametr
Działanie: Zaznacza cel osoby, która została podana w parametrze.
Przykłady:
- Zaznaczenie celu gracza o nicku Alter.
- /assist Alter
» Cleartarget
Struktura: /cleartarget
Działanie: Odznacza nasz aktualny cel.
Kontrola peta
» Petattack
Struktura: /petattack Parametr
Działanie: Pet atakuje gracza lub moba, który został podany w parametrze.
» Petstay
Struktura: /petstay
Działanie: Pet stoi w miejscu do momentu, aż nie otrzyma innej komendy.
» Petfollow
Struktura: /petfollow
Działanie: Pet wstrzymuje atak, a następnie podąża za swoim panem.
» Pemoveto
Struktura: /petmoveto
Działanie: Pet przemieszcza się do wybranego miejsca i zostaje tam.
» Petautocaston
Struktura: /petautocaston Parametr
Działanie: Załącza automatyczne rzucanie skilla podanego w parametrze.
» Petautocastoff
Struktura: /petautocastoff Parametr
Działanie: Wyłącza automatyczne rzucanie skilla podanego w parametrze.
» Petautocasttoggle
Struktura: /petautocasttoggle Parametr
Działanie: Przełącza automatyczne rzucanie skilla podanego w parametrze na stan przeciwny do aktualnego np. gdy skill aktualnie jest automatycznie rzucany, to użycie tego macro spowoduje wyłączenie jego automatycznego rzucania.
» Petassist
Struktura: /assist
Działanie: Pet przełącza się w tryb asystowania, czyli zacznie atakować cel wybrany przez pana.
» Petdefensive
Struktura: /petdefensive
Działanie: Pet przełącza się w tryb defensywny, czyli będzie atakował tylko wtedy, gdy on lub jego pan zostanie zaatakowany.
» Petpassive
Struktura: /petpassive
Działanie: Pet przełącza się w tryb pasywny, czyli nie będzie atakował nikogo.
Pozostałe
» Showtooltip
Struktura: #showtooltip Parametr
Działanie: Komenda, która powoduje, że macro będzie wyświetlać ikonę i opis skilla, który został zdefiniowany w parametrze. Jeśli parametr nie zostanie zdefiniowany, to macro przyjmie ikonę skilla, który zostanie wykorzystany po wywołaniu macro.
Przykłady:
- Macro przyjmuje ikonkę Ice Lance’y mimo, że czar, który zostanie rzucony, to Frostbolt.
- #showtooltip Ice Lance
- /cast Frostbolt
- Macro przyjmuje ikonkę czaru, który zostanie rzucony, czyli Frostbolta.
- #showtooltip
- /cast Frostbolt
» Focus
Struktura: /focus Parametr
Działanie: Ustawia focus na obiekcie podanym w parametrze.
» Przykłady:
- Ustawia focus na aktualnie wybranym targecie.
- /focus
- Ustawia focus na graczu o nicku Alter.
- /focus Alter
» Swapcationbar
Struktura: /swapcationbar Parametr1 Parametr2
Działanie: Zmienia pasek umiejętności na numery podane w parametrach. Każdorazowe wywołanie macro powoduje przełączanie pomiędzy dwoma wyspecyfikowanymi numerami paska.
» Dismount
Struktura: /dismount
Działanie: Odwołanie wierzchowca, na którym aktualnie siedzimy.
» Click
Struktura: /click Parametr
Działanie: Powoduje kliknięcie w miejscu zdefiniowanym parametrem. Kończąc macro tą komendą można wywołać kolejne macro.
Przykłady:
- Powoduje kliknięcie na umiejętność na głównym pasku umiejętności w slocie numer 7.
- /click ActionButton7
- Powoduje kliknięcie na umiejętność na dynamicznym pasku umiejętności (zależnym od form Druida, Stealtha u Rogue itd.) w slocie numer 6.
- /click BonusActionButton6
- Powoduje kliknięcie na umiejętność na lewym pasku umiejętności w slocie numer 6.
- /click MultiBarLeftButton6
- Powoduje kliknięcie na umiejętność na prawym pasku umiejętności w slocie numer 3.
- /click MultiBarRightButton3
- Powoduje kliknięcie na umiejętność na lewym dolnym pasku umiejętności w slocie numer 2.
- /click MultiBarBottomLeftButton2
- Powoduje kliknięcie na umiejętność na prawym dolnym pasku umiejętności w slocie numer 6.
- /click MultiBarBottomRightButton6
- Powoduje kliknięcie na umiejętność na pasku form/pozycji w slocie numer 1.
- /click ShapeshiftButton1
- Powoduje kliknięcie na umiejętność na pasku peta w slocie numer 2.
- /click PetActionButton2
» Great Vault
Struktura: /run LoadAddOn(„Blizzard_WeeklyRewards”); WeeklyRewardsFrame:Show()
Działanie: Uruchamia panel Great Vault, na którym można sprawdzić tygodniowe nagrody.
Warunki macro w World of Warcraft
Mowa o warunkach, które definiują to, która komenda zostanie wykonana i czy w ogóle zostanie wykonana. Korzystanie z warunków zostało opisane w rozdziale Struktura macro w World of Warcraft.
Przykład wykorzystania warunku:
- Macro leczy wybrany target pod warunkiem, że istnieje i jest przyjazny. Wykorzystano tutaj dwa warunki Exists (target istnieje) oraz Noharm (target przyjazny).
- /cast [exists, noharm] Chain Heal
Można skorzystać z następujących warunków i są one spełnione, gdy:
- actionbar:X – Gdzie X, to numer aktywnego paska z umiejętnościami,
- channeling:<nazwa skilla> – Skill o podanej nazwie jest channelowany,
- harm – Target nieprzyjazny,
- exists – Target istnieje,
- dead – Target jest martwy,
- combat – Target jest w trakcie walki,
- help – Na targecie można rzucać zaklęcia wspierające,
- flyable – Strefa, w której dozwolone jest latanie,
- flying – W powietrzu w formie ptaka lub na mouncie,
- mounted – Cel jest na mouncie,
- indoors – Wewnątrz jakiegoś budynku,
- outdoors – Na otwartej powierzchni,
- stealth – Target skrada się,
- swimming – Target pływa,
- party – Cel jest w party,
- raid – Cel jest w raidzie,
- stance:X – W postawie X,
- form:X – W formie X,
- spec:X – W specjalizacji X,
- talent:X/Y – Z talentem z X rzędu oraz Y kolumny,
- cursor – Rzuca czar w miejscu kursora,
- mouseover – Rzuca czar na obiekt, nad którym znajduje się kursor.
Poradnik o macro do World of Warcraft
Możliwości macro jest nieco więcej, ale wszystko, co wypisałem wyżej, jest absolutnie wystarczające, żeby dominować szczyty rankingów w Rajdach, trzymać w nieskończonym CC wrogich healerów czy po prostu znacznie sobie ułatwi życie.
W razie jakichkolwiek pytań zapraszam na ► Discorda, a tymczasem życzę miłego dnia!
Dzięki!