Dzisiaj przyjrzymy się Neverwinter Online, czyli najświeższej odsłonie Dungeons and Dragons z gatunku MMORPG. Czy warto zagrać w Neverwinter Online w 2023 roku?
Zostaw łapkę, suba i komentarz. Nawet babcię możesz pozdrowić, a i tak wpłynie to pozytywnie na nasze zasięgi.
Chcesz zatopić się w sieciowym świecie Dungeons and Dragons? No to właśnie stajesz przed wyborem – albo Dungeons and Dragons Online z 2006 roku, albo Neverwinter Online z 2013 roku. Pewnie wolelibyście 7 lat młodszą partnerkę, a więc w myśl tego skupimy się dzisiaj na młodszej odsłonie D&D, czyli Neverwinter Online.
Początki z Neverwinter Online
W Neverwintera wciąż z powodzeniem możecie zagrać na serwerach oficjalnych. Gdy ja zaczynałem swoją grę jeszcze w roku 2013, to był to czas, gdy Neverwinter występował w języku polskim. Po jakimś czasie nowy kontent przestał być polonizowany, aż w pewnym momencie twórcy zupełnie wycofali ► język polski.
Neverwinter Online pamiętałem przede wszystkim z całkiem przyjemnego systemu walki, prostoty w obsłudze bohatera oraz przede wszystkim z dungeonów tworzonych przez graczy. Tak jest. Dawniej, niedługo po rozpoczęciu rozgrywki, mogliście przemierzać lochy, które zostały stworzone przez innych włącznie ze skryptami, stworami, ich zachowaniem i tak dalej. Jak to wygląda teraz?
Klasy postaci w Neverwinter Online
Ano zanim świat, to trzeba spojrzeć na kreację bohatera. Tutaj już pojawia się pewna wskazówka odnośnie gry, z resztą podobnie jak to miało miejsce w Drakensang Online, o którym ► nagrałem inny film.
Klas postaci mamy do wyboru 9 i nie ma żadnych restrykcji co do ich wyboru. Każda z tych klasach zaczyna dość niepozornie, ale w okolicach 10 poziomu przyjdzie Wam wybrać jedną z dwóch specjalizacji i całość nabiera charakteru. Na przykład taki Bard może być albo DPSem, albo Healerem.
W dodatku każda klasa jest dość charakterystyczna, więc warto zastanowić się nad wyborem. Przykładowo Bard może grać różne melodie, które aktywujemy kombinacją cyfr, a taki Warlock detonuje nagromadzone podczas atakowania sfery. Różnica polega również chociażby na unikach, Warlock zmienia się w zjawę, która szybko przemieszcza się po polu walki, a Wizard teleportuje się.
► Klasy zostały zrobione w taki sposób, że różnica w ich stylu jest od razu wyczuwalna i warto przetestować kilka z nich. W dodatku system personalizacji w obrębie samej klasy, czyli dobór umiejętności i talentów jest prosty i intuicyjny. Kolejne umiejętności odblokowują się stosunkowo wolno, sumarycznie nie ma ich dużo, ale za to każdy może pobawić się w twórcę buildów. Nie ma tutaj co liczyć na niesamowite kombinacje, które totalnie zmieniają styl walki, ale przynajmniej cały system nie przytłacza.
Przytłaczać może natomiast liczba ras, bo jest ich aż 15. Każda posiada pewne pasywne bonusy, a nawet perki, które aktywują się w określonych sytuacjach. Niestety tu już pełnej swobody nie mamy, bo 6 z tych ras wymaga zakupu… Natomiast dla pocieszenia powiem, że rasy te nie mają potężniejszych bonusów. Co najwyżej bonusy te są bardziej elastyczne i wszechstronne.
Levelowanie w Neverwinter Online
Maksymalny poziom aktualnie to jedynie 20. Sposób wbijania maksymalnego poziomu zmienił się diametralnie i w głównej mierze polega na wykonywaniu zadań z głównej linii fabularnej, w trakcie której dowiecie się co oferuje Wasza klasa postaci, jak korzystać z craftingu czy dostaniecie towarzyszy w formie najemników lub zwierzaków.
To co mi przeszkadzało, to liniowość. Za bardzo nawet nie było gdzie odbić z głównej ścieżki, ciągle podążaliśmy za głównym zadaniem, mapki są stosunkowo małe i nie zachęcają do eksploracji, ale z drugiej strony sam proces levelowania był krótki i po kilku lub kilkunastu godzinach mogliśmy się już cieszyć maksymalnym poziomem.
Na pochwałę zasługują również lochy, które główna linia fabularna nam prezentuje. ► Klimat jest świetny mimo nieco leciwej oprawy graficznej, udźwiękowienie jeszcze podbija całą atmosferę i można naprawdę całkiem solidnie się wczuć. Natomiast lochy tworzone przez graczy niestety odeszły już w niepamięć, a przynajmniej ja takiej możliwości nie znalazłem. Jeśli jest jakiś profesor Neverwinter Online, to może da znać w komentarzu jak to wygląda w dzisiejszych czasach.
Endgame w MMORPG Dungeons and Dragons
Natomiast mamy sporo innych możliwości, przynajmniej według gry, bo społeczność gry już niekoniecznie dopisuje na tyle, żeby spróbować wszystkiego. Przykładem jest ► PvP, które odpuściłem po godzinie czekania w kolejce na każdy możliwy tryb.
Wciąż jednak bez problemu możecie wziąć udział w krótkich Skirmishach, nieco dłuższych dungeonach, dungeonach zaawansowanych, polowaniach na smoki czy jeszcze innych próbach żniwiarza. Całość wzbogacona dodatkowo eventami okresowymi czy po prostu zadaniami pozwalającymi Wam chociażby odwiedzić mroźną krainę Icewind Dale, którą możecie kojarzyć z klasycznego RPGa sprzed ponad 20 lat. Każdy z tych regionów jest klimatyczny, z świetnym udźwiękowieniem, choć dość mocno ograniczony pod względem wielkości.
Warto zaznaczyć, że o ile świat i historia mogą przywieść Wam na myśl Dungeons and Dragons, o tyle sama walka i system rozwoju postaci ma niewiele wspólnego z tym systemem. Natomiast twórcy musieli pójść w tej kwestii na pewne odstępstwa, żeby walka była odpowiednio angażująca jak na standardy ► MMORPG i udało im się to. Opóźnienie pomiędzy używaniem kolejnych umiejętności nieco ujmuje dynamiki, ale jak na dość leciwego MMORPGa, to jest bardzo w porządku.
Z resztą musi taka być, bo gdy już wbijecie ten 20 poziom, to czeka Was najzwyczajniej w świecie sporo grindu pod postacią kolejnych instancji. Gra w głównej mierze polega po prostu na zdobywaniu coraz lepszego sprzętu, mountów, petów i różnego typu wzmocnień, które sumarycznie składają się na Item Level naszego bohatera.
P2W w Neverwinter Online
Oczywiście owy grind możemy sobie przyspieszyć przez ► Item Shop. Tak, jak wspomniałem na początku materiału, już pewne rasy stoją za ścianą płatności, ale to dopiero początek. Kolejnym zaskoczeniem była ogromna, świecąca się, pomarańczowa, legendarna skrzynia, która w trakcie levelowania trafiła do mojego ekwipunku… Otóż nie mogłem jej otworzyć, a klucz znajdował się w Item Shopie i wyceniony był na X dolarów.
Oferta Item Shopa jest znacznie bogatsza, bo można tam dorwać również status VIPa, który zwiększa maksymalne życie, przedmioty potrzebne do ulepszania ekwipunku, do powiększania plecaka czy w końcu mityczne Mounty, który odwdzięczą się potężnymi bonusami dla naszego bohatera. Oczywiście część z tych rzeczy możecie zdobyć w trakcie krótkotrwałych eventów, ale jeśli dysponujecie odpowiednią kwotą, to właściwie od strzała możecie stworzyć potężną postać nie poświęcając nawet za bardzo czasu samej grze. Niestety.
Czy warto zagrać w Neverwinter Online?
Natomiast odpowiedź na pytanie czy warto zagrać w Neverwinter Online z mojej perspektywy jest bardzo prosta. Warto. Zaprezentowany świat Dungeons and Dragons, klimat, dość przyjemny, choć nieco archaiczny system walki i ► unikalność klas to coś, co warto doświadczyć samemu.
Z resztą z tego założenia wychodzi wielu innych graczy, bo gdy expiłem, to co rusz spotykałem innych ludzi, którzy dopiero ► rozpoczynali swoją przygodę. Natomiast ogólna populacja nie jest zbyt liczna, można to wywnioskować przechadzając się ulicami miasta czy po prostu wnioskując z kolejek na instancje.
Jeśli chodzi o kwestie ► P2W, to w ogóle bym się nie przejmował. Nie angażowałbym się w grę finansowo, rozwijałbym bohatera swoim tempem i wcale bym nie cierpiał z tego powodu. PvP w grze i tak właściwie nie istnieje, prawdopodobnie właśnie ze względu na dysbalans, który system płatności wprowadził. Natomiast robienie kolejnych kampani fabularnych, eventów i kolejnych instancji będzie przyjemne, Wasz bohatera będzie się rozwijał, a jeśli dojdziecie do ściany, w której uznacie, że ► nie macie tyle czasu i bez płacenia ani rusz, to po prostu odpuście grę. Co pograliście i pobawiliście się to Wasze, a tak naprawdę nie macie innej, w miarę aktualnej alternatywy w klimacie Dungeons and Dragons.
Natomiast jeśli szukacie ► MMORPG na lata, to nie jest ten tytuł. Poszukałbym czegoś aktualniejszego, z lepszymi perspektywami i prawdopodobnie mogą Wam w tym pomóc nasi użytkownicy na ► Discordzie. Dziękuję za poświęcony czas i życzę miłego dnia!