Nowe MMORPG, które zadebiutuje już 1 maja 2023. Ethyrial: Echoes of Yore skierowane jest raczej do graczy, którzy potrafią docenić warstwę RPG w gatunku MMO.
Zostaw łapkę, suba i komentarz. Nawet babcię możesz pozdrowić, a i tak wpłynie to pozytywnie na nasze zasięgi.
Zastanówmy się ile mamy ► hardcore’owych MMORPG, w których po śmierci tracimy sprzęt albo wymagają ogrom czasu – ► Tibia, ► Albion Online, ► Mortal Online 2, ► Black Desert czy EVE Online. I właśnie w poczet tych gier trafi Ethyrial: Echoes of Yore, ale w nieco bardziej lekkostrawnej wersji. Przed Wami hybryda Runescape’a, Albiona oraz ► Ragnaroka Online, która będzie miała premierę już 1 maja roku 2023.
Zespół Ethyrial: Echoes of Yore
Twórcy Ethyrial mają jasny cel – stworzyć hardcore’owego MMORPGa na lata, w którym progres będzie toczył się wolno, w niektórych mechanikach nie będzie ustępstw, będzie ogromna swoboda, dużo klimatu, dużo możliwości i duże skupienie na rozgrywce drużynowej. Ma nam to przypomnieć nieco o starszych MMORPG, które kilkanaście lat temu pochłaniały nas na całe dnie i ► o których swego czasu nagrałem film. Natomiast powiem Wam, że już nieraz słyszałem o takich zapowiedziach i gry te albo upadły, albo żyją sobie ze społecznością liczącą zaledwie kilka, może kilkanaście tysięcy graczy.
Natomiast na pewno nie można odmówić chłopakom zapału i pasji do Ethyrial. Jest ich jedynie czterech, a przynajmniej na to wskazuje strona internetowa, ale główny projektant gry Amar Duranovic wydaje się naprawdę ogarniętym gościem, który wierzy, że to się może udać.
Klasy postaci w Ethyrial
Teraz konkrety. Twórcy tworząc system klas wzorują się na wcześniej wspomnianym Ragnaroku Online, który swoją drogą jest jednym z moich ► ulubionych MMORPGów, a nie nagrałem o nim ani jednego filmu… Trochę wstyd.
W każdym razie klasy podzielone są na tiery. Na pierwszym tierze dana klasa jest bardzo ogólna i np. może to być Fighter lub Archer, natomiast na kolejnych tierach klasy stają się coraz bardziej złożone i wyspecjalizowane. Na ten moment twórcy przedstawili nam klasy tieru 1 i tieru 2.
Posługując się konkretnym przykładem może to być Arcanista, który może się zmienić w Elementaliste, Shadowcastera lub Infusera. Każda z tych ► klas ma dostęp do 8 zazwyczaj zupełnie innych umiejętności i jest utrzymana w innym klimacie np. Infuser skupia się na przyzywaniu magicznych istot, a następnie wykorzystywaniu ich do wyzwolenia potężnej magii. Z kolei Shadowcaster to mistrz cienia, który sprowadza na przeciwników cierpienie.
Aktualnie na oficjalnym wiki jest wymienionych 20 klas drugiego tieru. To już jest wystarczające, żebyście mogli zagrać właściwie dowolnym bohaterem jaki Wam się zamarzył. I teraz moje pytanie – skoro tych klas już jest tak dużo i są tak wyspecjalizowane, to jak będą wyglądały kolejne tiery? A przypuszczam, że plany na takowe są, jeśli twórcy faktycznie chcą się wzorować na ► Ragnaroku Online.
Na pierwszy rzut oka wystarczyłoby zrobić mniej klas i bardziej ogólnych, żeby później je wyspecjalizować kolejnymi tierami. Na ten moment każda z klas ma jedynie 8 umiejętności, ale twórcy zapowiadają również talenty, które owe umiejętności będą modyfikowały. Zobaczymy jak to będzie wyglądało ► w przyszłości i czy cały system się sprawdzi.
Dynamiczne wydarzenia
Gdy już wybierzecie interesującego Was bohatera, to świat Irumesa stoi otworem. Powtórzę jeszcze raz, że celem Ethyrial jest stworzenie miejsca na długie miesiące lub nawet lata. Nawet wybór Waszych klas będzie miał prawdopodobnie wpływ na Wasze postrzegania świata i odbiór Waszego herosa przez świat. Twórcy chcą łamać schematy i skupić się na elemencie RPG.
Przejawem tego mają być dynamiczne wydarzenia. Weźmy na przykład lisza, który osiedlił się w jednym z pobliskich regionów wraz z swoimi podwładnymi. Gracze zignorowali ten fakt, więc lisz miał czas, żeby budować swoją armię. Nieumarłych cały czas przybywało, zajmowali coraz większy obszar, w pewnym momencie rozpoczęli budowę fortyfikacji i tak oto powstało upiorne zamczysko, w którym zasiadał potężny lisz. Tego typu dynamiczne wydarzenia mają być bardzo powszechne w Ethyrial i będą charakterystyczne dla każdego serwera, czyli zmieniając serwer okaże się, że tam sytuacja potoczyła się w zupełnie inny sposób i np. lisz nigdy nie miał okazji zbudować swojej potęgi, a w jego miejsce rozwinęło się zupełnie nowe miasto.
Niebezpieczny świat Irumesa
Natomiast wydarzenia dynamiczne to tylko jedna z mechanik, które zbudują angażującą rozgrywkę. Kolejną sprawą jest otwarte ► PvP. Otóż ogólnie świat można podzielić na dwa regiony – Kingdom oraz Wildlands. O ile królestwo to obszar, w którym teoretycznie panuje harmonia, przestrzega się prawa i żyje raczej spokojnie, o tyle na dzikich terenach robi się już niebezpiecznie i tam możemy spotkać prawdziwe szumowiny. Twórcy zaimplementowali system, w którym można zabijać innych graczy i, jeśli mamy szczęście, to podnieść część ich sprzętu, jednak powoduje to również nabijanie karmy.
Gracze, którzy zdecydują się na życie bandyty nie będą mogli swobodnie przemierzać królestwa, ponieważ strażnicy bardzo szybko się z nimi rozprawią. Poza tym najwięksi zwyrodnialcy dorobią się listu gończego i będą poszukiwani przez łowców nagród.
Generalnie zamysłem twórców było to, żeby PvP było opcjonalne. Oczywiście można dzięki niemu się nieco dorobić, ale można również mnóstwo stracić. Poza tym w dzikich krainach nie będzie żadnych surowców, których nie moglibyście zdobyć w królestwie, więc tym sposobem gracze, którzy nie lubią jak na siłę im się wciska PvP, powinni być zadowoleni.
Crafting w Ethyrial: Echoes of Yore
Wspomniałem o surowcach, a jak możecie się domyślać, aspekt craftingu w Ethyrial będzie bardzo rozbudowany. Zanim jednak powiem Wam kilka ciekawych rozwiązań, to musicie wiedzieć, że twórcy nie zdecydowali się na zdobywanie sprzętu tylko za sprawą craftingu, ale również możecie go zdobyć lootując z mobów. Doszli do wniosku, że dzięki temu grindowanie będzie przyjemniejsze, a i tak crafting przyda się nawet, gdy taki element ekwipunku nam wypadnie, bo będzie wymagał ciągłych napraw, a im lepsze zdolności craftingu, tym skuteczniej będziemy owy sprzęt reperować.
Umiejętności craftingu mamy mnóstwo, właściwie możemy wytwarzać wszystko, co nam się zamarzy, ale twórcy ostrzegają – jeśli chcecie być mistrzem w każdej dziedzinie, to będziecie musieli poświęcić ogrom czasu. Tłumacząc wprost – jeśli masz do robienia w życiu coś poza grami komputerowymi, to prawdopodobnie Ci się to nie uda.
Teraz najciekawsza sprawa jeśli chodzi o crafting. Otóż większość receptur na przedmioty będziecie musieli odkryć sami. No albo za pomocą wikipedii, ale będzie kilka ograniczeń, które spowodują, że nie będziecie mogli od razu zrealizować jakiejś receptury np. będziecie musieli mieć wyższy poziom craftingu, będziecie potrzebowali receptur z innych materiałów czy będziecie musieli wykonać jakieś zadania fabularne. Generalnie system przypomina nieco to, co znamy z ► Mortal Online 2 i jeśli gracze się mocno wczują, to możecie być pewni, że nie podzielą się tak łatwo wiedzą na temat wytwarzania ekwipunku najwyższej klasy.
Czy warto czekać na Ethyrial: Echoes of Yore?
Więc tak – wiecie, że cały świat ewoluuje za sprawą dynamicznych wydarzeń, możliwości kreaowania postaci bardzo spore, rozbudowany i swobodny crafting, otwarte PvP – to wszystko już powoli obrazuje Wam jakim ► MMORPG jest Ethyrial. Jednak na koniec podkreślę kilka rzeczy.
Przykładowo ► housing indywidualny, jak i gildyjny. Nie będzie instancjonowany, będziecie mogli wybrać działkę w świecie gry i założyć tam gospodarstwo, na którym w spokoju oddacie się np. wytwarzaniem najlepszych w świecie Irumesy narzędzi. Gildie właściwie będą mogły stworzyć całe osady, w których znajdą się wszystkie potrzebne budynki.
Do tego kwestia bardzo wolnego progresu, przez co najzwyczajniej w świecie nie będzie się opłacało tworzyć co chwilę nowych postaci, a co za tym idzie, to MMO będzie faktycznie RPG, w którym jeśli za dużo nabroimy (np. w otwartym PvP), to okaże się, że nasza reputacja będzie na tyle zła, że właściwie nikt nie będzie z nami chciał robić interesów, nie wpuszczą nas do miasta i właściwie będziemy skazani na życie w dziczy i łupienie karawan innych graczy, bo tak, będzie tutaj również występował ► system karawan.
Łapiecie koncepcję Ethyrial: Echoes of Yore? Długo, wolno, z dużą swobodą i dużym skupieniem na klimacie. W dodatku sporo decyzji będzie rzutowało na dalszą rozgrywkę czy to w kolejnych aktualizacjach, czy po prostu dynamicznych eventach, a twórcy chcą się bawić tym światem, wrzucać nietuzinkowe pomysły i stworzyć miejsce dla retro-hardcore’owych graczy. Problem jest taki, że to już się działo w przeszłości, chociażby w ► Project Gorgon, który nie cieszy się zbytnią popularnością.
W każdym razie premiera już 1 maja, na pewno ► postreamujemy sobie na Twitchu, więc zapraszam serdecznie. Bardzo dziękuję za poświęcony czas i życzę miłego dnia!