Lineage 2 Remastered jest mokrym snem wielu fanów legendarnego MMORPGa. Pojawia się tak dużo newsów rozbudzających nadzieję graczy, że postanowiłem się przyjrzeć tematowi nieco bardziej i opowiedzieć Wam jak to wygląda.
Zostaw łapkę, suba i komentarz. Nawet babcię możesz pozdrowić, a i tak wpłynie to pozytywnie na nasze zasięgi.
Lineage 2 Remastered oparty o Unreal Engine 4 wciąż rozbudza wyobraźnię setek tysięcy emerytowanych no-lifeów, którzy kilka albo kilkanaście lat temu zarywali nocki w oczekiwaniu na epickie rajd bossy i toczyli bitwy ► PvP na całkiem pokaźną skalę, żeby na koniec dnia rwać sobie włosy z głowy po spaleniu ekwipunku. Dzisiaj porozmawiamy o tym, jakie są dalsze losy legendarnego MMORPGa zwanego Lineage 2.
Unreal Engine 4
Pierwsze pogłoski o przeniesieniu Lineage 2 na Unreal Engine pojawiły się już w 2013 roku, czyli jeszcze rok przed premierą samego silnika. NCSoft zapowiedział, że będzie wykorzystywał Unreal Engine 4 w swoich przyszłych grach, a to już było wystarczającym bodźcem, żeby wzbudzić poruszenie wśród fanów ► Lineage 2.
Od tamtego czasu mieliśmy okazję zagrać w kolejne aktualizacje standardowej wersji ► Lineage 2, ale również w Lineage 2 Classic, ► Lineage 2 Essence, Lineage 2 Revolution czy ► Lineage 2M. Żadna z tych gier nie była w stanie powstrzymać apetytu na Lineage 2 Remastered pomimo tego, że tak naprawdę ukazało się wszystko, czego fani kultowego ► MMORPG mogliby sobie życzyć.
Przecież w Lineage 2 Classic wróciliśmy do korzeni, wraz z mechanikami, które każdy dobrze znał, a do tego mogliśmy liczyć na kilka usprawnień, nowszego klienta, lepszą optymalizację i nieco lepszą grafikę.
Lineage 2 Essence, później również ► Lineage 2 Aden, były odpowiedziami dla tych, którzy dysponują ograniczoną ilością czasu, a za sprawą automatycznej farmy mogą wciąż rozwijać postać w swoim ukochanym świecie.
Z resztą o każdej z tych wersji możecie posłuchać więcej w osobnym filmie, który ► opowiada o historii Lineage 2.
Gdy już trailery wskazywały na to, że czeka nas zupełnie nowa, świeżutka, piękna odsłona Lineage 2, to okazywało się, że to tylko kolejna wersja mobilna. Przykładowo nie tak dawno premierę miał ► Lineage 2M, a obecnie oczekujemy Lineage W.
Ciekawą historią był również etap, gdy NCSoft wrzuciło na swoją stronę informację o tym, że rekrutują fachowców od Unreal Engine 4. Już wszyscy byli nahype’owani, to już, to na pewno to, nowa gra, nowa Lineage’owa miłość! A tymczasem dowiedzieli się, że to tylko przenosiny Blade and Soul z Unreal Engine 3 na Unreal Engine 4.
Później dowiedzieliśmy się, że Lineage 2 czekają zmiany graficzne i gdy już wszyscy myśleli to jest właśnie to, to Lineage 2 Remastered, to okazywało się, że doczekaliśmy się odświeżenia ikonek skilli i animacji umiejętności.
Oficjalny Lineage 2 Remastered
Wielu ludzi wciąż wierzy, że gdzieś tam w piwnicy NCSoftu powstaje Lineage 2 Remastered, jednak dokładniejsze info pojawi się bliżej 20-rocznicy ► Lineage 2, czyli w okolicach 2023 lub 2024 roku. I tak wierzenia te trwają od niemal 10 lat, jeszcze trochę i powstanie nowa religia zwana Remasteryzmem. Natomiast mamy namacalne dowody, że coś w tej materii się dzieje, ale o tym zaraz. Skończmy wątek Lineage 2 Remastered od NCSoftu.
Osobiście uważam, że stworzenie Lineage 2 Remastered przez NCSoft nie dojdzie do skutku albo jeśli dojdzie, to będzie średnio opłacalne dla nas, graczy. Otóż nie da się przenieść Lineage 2, który był oparty o Unreal Engine 2, na Unreal Engine 4. O ile taki transfer był możliwy w przypadku Blade and Soul, czyli z Unreal Engine 3 na Unreal Engine 4, o tyle Unreal Engine 2 jest zbyt archaicznym silnikiem, żeby dało się to zrobić bez ogromu pracy.
Pracę tę NCSoft musiałby wykonać tylko po to, żeby zaserwować graczom właściwie to samo, tylko w ładniejszym opakowaniu. Jeśli zaingerowaliby zbyt mocno w mechaniki gry, to ze strony graczy pojawiłyby się głosy, że to już nie to samo i ► MMORPG stracił swój dawny urok.
Powiem więcej, nawet jeśli NCSoft zdecydowałby się na stworzenie Lineage 2 na Unreal Engine 4, to myślicie, że byłby nieskazitelnie czysty pod względem ► monetyzacji? Ano zapewne nie, a taką wersję już mamy i nazywa się Lineage 2 Classic, w którą w każdej chwili możecie zagrać. Jedynie co, to nie jest oparta o Unreal Engine 4, przez co ma już leciwą grafikę, która moim zdaniem i tak się trzyma całkiem przyzwoicie jak na tyle lat.
Podsumowując perspektywę NCSoftu – czy warto stworzyć zupełnie od początku grę, tylko po to, żeby miała ładniejszą grafikę i wciąż archaiczną mechanikę i liczyć na to, że wrócą do niej gracze, którzy teraz mają obowiązki, pracę i rodziny? No nie wiem czy to się kalkuluje.
Natomiast teraz, jak już podkopałem nieco Wasze marzenia, pora przejść do mniej oficjalnej sfery, w której nadzieja wciąż żyje.
Nieoficjalny Lineage 2 Remastered
Projekty, które miały wskrzesić Lineage 2 pod ładniejszą postacią, ciężko zliczyć. Podejście do tego tematu było przeróżne. Próbowano chociażby zmodyfikować klienta gry, żeby wyglądał na ładniejszego i nowocześniejszego, jednak są to tak naprawdę stosunkowo proste modyfikacje, ale pompowane przez różne ► serwery do dużych rozmiarów, żeby zachęcić i skusić jak najwięcej graczy. Jest to jednak nic innego jak stary Lineage 2 opakowany nieco ładniej i z dużą dozą fałszywej reklamy jako Remestared.
Powstawały również projekty, które faktycznie korzystały z Unreal Engine 4, jednak zespoły odpowiedzialne za takie dzieła nie tworzyły całkiem nowych klientów gry, a jedynie wybrane lokacje, żeby ładnie prezentowały się na filmikach na YouTube. Można by je przyrównać do wydmuszek tzn. ładnie się prezentowały i czasami nawet zawierały jakieś moby, ale w praktyce nie było tam zaimplementowanej żadnej mechaniki i żadnej logiki… Po prostu wyglądały. Wbrew pozorom nie jest to tak trudne do zrobienia, bo poradników do Unreal Engine jest mnóstwo, więc wystarczy nieco chęci i czasu.
Co innego, jeśli chce się stworzyć zupełnie nowego klienta, który będzie zawierał wszystko to, co Lineage 2. I tutaj pojawiają się oni, czyli panowie z ► LU4. Jest to fanowski projekt, który jako jedyny zaszedł tak daleko.
Panowie zaimplementowali sporą część lokacji z Lineage 2, ale oczywiście z odświeżoną grafiką – jak przystało na standardy Unreal Engine 4. Możemy więc liczyć na ładne cienie, gęstą trawę, płynny cykl dnia i nocy czy nawet warunki pogodowe.
To jednak jeszcze nie wszystko, bo jak wcześniej wspomniałem takie projekty już istniały i nie były niczym wielkim. Natomiast w LU4 wykorzystano również zautomatyzowany system, który konwertował wstępnie wyglądy zbroi na nowy silnik tak, żeby w przyszłości można je było zamienić jeszcze lepiej wyglądającymi i dopracowanymi modelami.
LU4 to także projekt, w którym wprowadzono do gry większość mobów i NPCów, które znamy z ► Lineage 2. Poświęcono również sporo czasu na implementację animacji emotek postaci graczy czy nawet zaimplementowano niektóre efekty umiejętności, a to wszystko dopełniono po części działającym interfejsem.
Teraz zapytacie pewnie “no to na co czekają? Kiedy premiera?”. Ano nie prędko, bo wszystkie wyżej opisane efekty, modele i grafiki to tylko wizualia. Przykładowo moby i NPC, które zostały wrzucone do gry, nie mają zaimplementowanych zachowań, statystyk i innych, czyli gdy zaatakujemy jakiegoś moba, to nie będzie wiedział jak się zachować. Podobnie jeśli chodzi o statystyki czarów, które nie mają zdefiniowanych poprawnych obrażeń, czy zbroi, które nie dają odpowiednich bonusów do obrony czy statystyk.
Wspomnę również o optymalizacji. Nie chodzi tu tylko o grafikę i płynne działanie gry, gdy na ekranie znajduje się kilkadziesiąt graczy podczas Castle Siege’a, ale również o optymalizację wymiany informacji sieciowych pomiędzy klientem gry na naszym komputerze, a serwerem. Temu zagadnieniu ► poświęciłem osobny film. Wracając, do tej pory nie zauważyłem, żeby twórcy projektu zaprezentowali jak działa rozgrywka sieciowa na większą skalę, więc przypuszczam, że cała ta część będzie dopiero tworzona.
Czekacie na Lineage 2 Remastered?
Oficjalna wersja Lineage 2 Remastered zapewne nie obędzie się bez ► P2W, jeśli w ogóle powstanie, natomiast projekt LU4 może być na tyle ambitny i z takim ogromem pracy do wykonania, że twórcom może zabraknąć życia. Oczywiście gorąco im kibicuję i mam nadzieję, że prędzej czy później, na pewnym etapie projektu, zdobędą sponsora, którego fundusze pozwolą na rozwinięcie zespołu i zajęcie się projektem na poważnie.
Tymczasem bardziej spodziewałbym się premiery następcy Lineage 2, czyli Project TL, o którym w swoim czasie również nagram materiał. Bardzo dziękuję za poświęcony czas, dajcie znać czy wciąż czekacie na Lineage 2 Remastered i czy macie jakieś ciekawe newsy. Życzę miłego dnia!