Ryve Genesis przygotowałem całkiem spory dokument, w którym zamieścił większość wypowiedzi pracowników Riot Games na temat powstającego MMORPGa. Całość postarałem się streścić w krótkim materiale.
Zostaw łapkę, suba i komentarz. Nawet babcię możesz pozdrowić, a i tak wpłynie to pozytywnie na nasze zasięgi.
Pewnie większość z Was słyszała, ale niewiele wie o MMORPG ze stajni Riot Games. Nie tak dawno pojawił się świetny temat na Reddicie, w którym użytkownik ► Ryve Genesis zebrał wszystkie materiały, które do tej pory pojawiły się odnośnie MMO od Riotu. Przejrzałem cały dokument, który swoją drogą ma ponad 100 stron, i postaram się w kilku słowach streścić to, czego możemy się spodziewać.
Wstęp
Co któryś film przypominam Wam o zostawieniu łapki w górę i subskrypcji i to jest właśnie jeden z tych filmów. Będę wdzięczny.
Większość materiałów dotyczących MMORPGa od Riot Games pochodzi z twittera, na którym aktywnie udziela się niejaki Greg Street, zwany również Ghostcrawlerem. Nie jest to byle jaka persona, bo Greg pracował jako główny projektant przy takich grach jak League of Legends, ► World of Warcraft czy Age of Empires. Robi wrażenie, prawda?
Aktualnie Ghostcrawler piastuje stanowisko VP i EP, co prawdopodobnie można rozszyfrować jako Wice Prezesa i Prezesa Wykonawczego, a więc teoretycznie ma całkiem niezły kontakt zarówno z zarządem, jak i zespołem odpowiedzialnym za projekt nowej gry Riot Games. Przejdźmy w końcu do tego, co dowiedzieliśmy się z różnych wpisów Grega i nie tylko.
Bez pośpiechu
Zaczynając od początku – nowa gra Riot Games nie będzie tylko MMO, ale ► MMORPG, co już sugeruje, że rozwój naszego bohatera będzie pełnił rolę kluczową. Jeśli chodzi o sam etap projektu, to jest stosunkowo wcześnie i prawdopodobnie na premierę poczekamy do 2024, 2025 lub nawet 2026 roku. Ciekawostką jest fakt, że większość stanowisk seniorskich została obsadzona zaledwie w połowie 2021 roku, a więc prace nad grą dopiero nabierają tempa.
Co istotne to to, że Riot Games nie zamierza się spieszyć. Chcą stworzyć coś, co zatrzęsie całym rynkiem gier ► MMORPG i zachęci do gry miliony graczy. Powiem więcej, Riot Games nie jest nawet pewien czy gra na pewno zostanie wydana. Jeśli okaże się, że gra nie spełnia oczekiwań, to trafi do kosza, a że jest to Riot Games, to na takie akcje po prostu ich stać. Sam Ghostcrawler przyznał, że praca dla Riotu jest naprawdę wymagająca i całkiem możliwe, że MMORPG będzie ostatnim projektem, nad którym będzie pracował.
Klasy postaci w MMORPG od Riot Games
Przejdźmy już do samej gry, a konkretnie ► klas postaci. Wszystko wskazuje na to, że w grze będzie obowiązywała standardowa trójca, czyli gracze będą mogli zagrać tankiem, healerem lub damage dealerem. Jednak swoboda przy budowaniu postaci nie będzie przytłaczająca. Greg poinformował, że duża dowolność może być całkiem niezła dla gier single player, jednak w grach MMO może prowadzić do braku balansu, a to dla Riot Games jest niedopuszczalne, bo będą celowali w rozgrywkę, która być może zagości na ► arenie esportowej.
Poza tym zaproponowanie konkretnych klas i ścieżek rozwoju może zbudować lepszy klimat, może być bardziej wartościowe i zachęcające, niż miałka i rozwodniona dowolność. Podobnie sprawa się ma z rasą naszej postaci. Raczej nie uświadczymy w grze umiejętności rasowych, a sama rasa będzie wyborem czysto kosmetycznym.
Jeśli chodzi o system walki, to tutaj również twórcy będą chcieli wprowadzić nieco świeżości, ponieważ uważają, że gry MMO zestarzały się pod tym kontem dość mocno. Z resztą absolutnie się z nimi zgadzam i już dawno ► najpopularniejsze MMORPGi radzą sobie pod tym kątem bardzo przeciętnie. Jeśli system walki w MMORPG od Riot Games będzie nasycony akcją, to całkiem możliwe, że pula umiejętności do dyspozycji będzie mocno ograniczona podobnie jak w League of Legends czy nawet Guild Wars 2, o którym swego czasu ► nagrałem film.
Ciekawostką jest sprawa związana z stanowiskiem, na które Riot Games rekrutowało. Otóż poszukuiwali osoby, która będzie odpowiedzialna między innymi za elementy walki, w tym za coś zwanego Verb Ecosystem. W domyśle może to być system, który będzie pozwalał na łączenie różnych umiejętności w kombinacje np. żywiołów. Coś na wzór Combo Fields z wspomnianego już Guild Wars 2.
Muszę tutaj powiedzieć również kilka słów na temat ► losowości, której poświęciłem cały film, bo jest to temat, który grzeje wielu graczy MMORPG. Losowość w MMO od Riotu będzie, natomiast twórcy szukają złotego środka, żeby gracze nie czuli się sfrustrowani szansą na drop lub ulepszenie, a przy tym czerpali z RNG przyjemność. Co więcej, gra Riotu ma być casual friendly, więc raczej na skrajny grind nie mamy co liczyć.
Świat i aktywności
W końcu przyszła pora na budowę świata i co nam, jako graczom, zaoferuje. Przede wszystkim świat będzie nakierowywał gracza w konkretne mechaniki, raczej nie ma mowy o pełnym ► sandboxie, a tzw. theme parku. Oznacza to tyle, że otwarty świat będzie, ale będzie na tyle skondensowany, że gracz nie będzie się czuł zagubiony, a różne mechaniki będą kierowały jego poczynaniami.
Nie zabraknie oczywiście dungeonów czy rajdów. Jest mowa o 6-osobowej drużynie, co jest liczbą dość wyjątkową jak na standardy ► MMORPGów. Greg przyznał się, że jest ogromnym fanem rajdów, a więc Riot Games przyłoży się do tego, aby były angażujące i satysfakcjonujące, a prawdopodobnie będą chcieli oprzeć o nie kwestię esportową. Jeśli już mowa o esporcie, to nie może zabraknąć ► PvP, jednak to prawdopodobnie będzie występowało na określonych terenach lub w formie instancji np. aren. Wynika to z tego, że jednak większość graczy preferuje PvE, a PvP w otwartym świecie mogłoby wzbudzać irtyację, a Riot Games celuje w jak największą bazę graczy i chcą, żeby ich ► MMORPG wiódł prym w całym gatunku.
Zauważyliście pewnie też, że w MMORPGach często jest problem z ilością kontentu i gra stosunkowo szybko się nudzi. Riot Games doskonale zdaje sobie sprawę, że gracze ciągle muszą mieć dostarczaną zawartość, a więc gra będzie ciągle rozwijana tak, żeby zaangażować jak najwięcej graczy. W całym tym angażowaniu znajdzie się polski akcent, ponieważ Riot zatrudnił Mateusza Tomaszkiewicza, który jest pisarzem i brał udział w tworzeniu historii znanej z ► Wiedźminów czy Cyberpunka, choć ten drugi pewnie nie robi aż takiego wrażenia. W każdym razie historia, którą poznamy w MMORPGu niemal na pewno będzie absorbująca i być w może w końcu spacja odpocznie od pomijania dialogów w MMORPGu.
Jeśli chodzi o świat, to muszę również wspomnieć kilka zdań odnośnie grafiki. Bazując na stanowiskach, na które Riot Games rekrutował, wygląda na to, że gra zostanie stworzona w Unreal Engine. Twórcy zapowiadają również, że chcą, aby najnowsze karty graficzne mogły się wykazać możliwościami, ale żeby gra była na tyle zoptymalizowana, żeby gracze ze słabszym sprzętem mogli komfortowo pograć. Dla mnie to brzmi jak zdanie, które zadowoli wszystkich, jednak realizacja może być trudna i mogę jedynie życzyć powodzenia.
Marketing według Riotu
Na koniec może wytłumaczę dlaczego twórcy nie dzielą się materiałami ze swojego dzieła. Otóż Greg napisał, że wynika to z ich podejścia do marketingu. Jeśli już zaczną publikować materiały, to będą chcieli to robić regularnie i często, żeby stopniowo budować napięcie i oczekiwanie aż do premiery gry.
Prawdopodobnie na pierwsze zdjęcia i filmiki możemy liczyć dopiero pod koniec 2022 lub na początku 2023 roku. Jeśli bardzo nie możecie się doczekać, to prawdopodobnie obserwowanie profilu Ghostcrawlera na Twitterze może być dobrym pomysłem.
Żeby nie zagłębiać się w niepotrzebne szczegóły i jakieś skrajne dywagacje – to wszystko, co dla Was dzisiaj przygotowałem. Dajcie znać czy macie jakieś przecieki i spodziewacie się jakichś konkretnych mechanik albo co by Was faktycznie usatysfakcjonowało. Dziękuję za Wasz czas, życzę miłego dnia i zapraszam na stronę altermmo.pl.