Na filmie streszczę rok pracy Intrepid Studios nad Ashes of Creation. Pogadamy o dynamicznym świecie, o klasach postaci czy o funkcjach burmistrza.

► Tutaj stworzysz konto w Ashes of Creation.

Zostaw łapkę, suba i komentarz. Nawet babcię możesz pozdrowić, a i tak wpłynie to pozytywnie na nasze zasięgi.

Altermmo YouTube YT Subskrybuj
Odtwórz film na temat Ashes of creation w 2024

Pora na aktualizację z świata Ashes of Creation. Pewnie wiecie, że twórcy regularnie organizują streamy, na których dzielą się postępami w tworzeniu MMORPGa. Oglądniecie wszystkich transmisji zajęłoby Wam kilkadziesiąt godzin, ale ja zbiorę to dla Was w krótkim i treściwym materiale. Z resztą podobnie jak to zrobiłem w ► dwóch poprzednich filmach, do których nadrobienia zachęcam, bo nie będę powtarzał informacji, które już tam omówiłem. Takie materiały oszczędzając Wasz czas powstają między innymi dzięki ► patronom, więc bardzo dziękuję za wsparcie.

Dynamiczny świat w Ashes of Creation

Zacznijmy od dynamicznego świata Ashes of Creation, za którym stoi swego rodzaju oskryptowany Mistrz Gry określany przez twórców jako Story Arc. Jednym z przykładów przytaczanym przez twórców jest wieża Carphin, czyli część uniwersytetu, w którym magowie zgłębiali tajniki magii. W praktyce będzie prawdopodobnie największym dungeonem w otwartym świecie gry, w którym przyjdzie nam zmierzyć się z spaczeniem oraz z innymi graczami, którzy również będą chętni na dobrodziejstwa lootu z tak rozległego dunegona.

Jednak to, czy faktycznie wieżę będziemy mogli zeksplorować będzie zależało od kilku czynników, a mianowicie od zadań, które gracze zrealizują, od decyzji podjętych w trakcie owych questów czy od poziomu rozwoju pobliskich miast. Jeśli wszystkie warunki zostaną spełnione, to wieża stanie przed nami otworem i doskonale będziecie o tym wiedzieli, bo wokół pojawi się mgła, a niepokojące odgłosy rozejdą się po całej krainie.

Jednak może okazać się, że wybory graczy spowodują, że wieża pozostanie niedostępna. W praktyce może okazać się, że jeden serwer będzie organizował wyprawy po loot, a drugi będzie musiał obejść się smakiem albo być może będzie w tym czasie eksplorował zupełnie innego dungeona, który nie jest dostępny na innych serwerach.

Wpływ Story Arc na świat jest znacznie większy niż tylko, albo aż, pojawienie się nowej miejscówki. Niektóre potwory mogą ulec zmianie, jak np. w przypadku spaczenia wieży Carphin, mogą pojawić się nowe surowce czy nowe dynamiczne wydarzenia. Pozostanie biernym na spaczenie wokół może doprowadzić do wypełznięcia z wieży najgorszych maszkar i konieczności obrony pobliskiego miasta. Wszystko zależy od graczy, choć oczywiście będą to z góry przygotowane ścieżki aktywujące się w zależności od warunków.

Ashes of creation dynamiczny świat

Eventy w świecie Ashes of Creation

Przejdźmy jednak na chwilę do mniejszej skali. W Ashes of Creation będą pojawiały się dynamiczne wydarzenia, coś na wzór tych, które znamy z ► Guild Wars 2 czy ► World of Warcraft. Przykładem może być chociażby atak goblinów i tutaj pojawił się opis ciekawej, hipotetycznej sytuacji, a mianowicie możliwości porwania przez gobliny. Wyobrażacie sobie konieczność poproszenia znajomych o ratunek z obozu zielonych maszkar, bo inaczej nie pogracie? Brzmi dobrze i mam nadzieję, że nie będzie tutaj taryfy ulgowej, która skutkować będzie właściwie nic nie znaczącym eventem sprowadzonym do minuty szlachtowania.

Innym przykładem eventu jest atak na karawanę prowadzoną przez NPC. Gracze przemierzając świat Ashes of Creation mogą zdecydować czy chcą do takiego eventu dołączyć, czy też po prostu go zignorować. Jeśli ktoś liczy na darmową nagrodę za nic nie robienie, to nic z tego. Twórcy chcą analizować nasz wkład w każdy z takich eventów i na jego bazie dostosowywać wynagrodzenie. Z resztą same eventy również będą się dostosowywać w zależności od liczby graczy czy szybkości mordowania kolejnych maszkar, co jest uzasadnione i zwiększy znaczenie owych wydarzeń, a nie sprowadzi je po prostu do beznamiętnego grindu. Poza tym owe wydarzenia będą posiadały również cooldown.

Na koniec warto wspomnieć, że część wydarzeń będzie łączyła się z wcześniej wspomnianym Story Arc. Przykładowo jeśli obronimy karawanę NPCów przed bandytami, to mogą oni dojść do wniosku, że pozostanie w tym regionie nie opłaci im się i po prostu znikną. A być może w ich miejsce pojawi się jakiś inny przeciwnik, kto wie.

Klasy postaci i combosy

Od ostatniego mojego filmu, twórcy przedstawili nam 3 archetypy – tanka, maga oraz kleryka. Warto zaznaczyć, że są to podstawowe archetypy, które później można połączyć z innymi archetypami tworząc nową ► klasę.

Tank, jak sama nazwa wskazuje, będzie skupiał się na generowaniu aggro, czyli na prowokowaniu przeciwników do atakowania właśnie jego. Będzie mógł unieruchamiać przeciwników, przejmować obrażenia z sojuszników czy po prostu zwiększać swoją odporność kosztem umiejętności ofensywnych. Ciekawą sprawą jest to, że będzie mógł blokować ataki wrogów, z resztą tak, jak każda klasa, ale to jego bloki będą najefektywniejsze. Mam nadzieję, że będzie to równie satysfakcjonujące, co blokowanie Lancerem w Tera Online.

Drugim archetypem jest mag, który będzie władał żywiołami i nakładał różnego rodzaju statusy jak ochłodzenie czy porażenie. Tutaj warto rozwinąć temat, bo statusy w Ashes of Creation pełnią ważną rolę. Przykładowo, gdy nałożymy dużo statusów ochłodzenia, to w końcu przeciwnik zostanie zamrożony. Jeśli nałożymy odpowiednią ilość statusu porażenia, to w końcu przeciwnik dostanie więcej obrażeń na skutek wyładowania. Dotyczy to każdej klasy – tank unieruchomionego przeciwnika może powalić, a kleryk zachwianego wroga może oszołomić. Statusy będą podzielone na tiery i przykładowo zachwianie czy ochłodzenie to tier 1, ale już takie oszołomienia to status tieru 2. Wyższe tiery statusów będą realne do osiągnięcia tylko przy ścisłej kooperacji kilku klas. Przypomina to nieco system z Dragon Age’a, gdzie zamrożonego wroga można było roztrzaskać na małe kawałki zadając obrażenia obuchowe z odpowiedniej umiejętności.

Ostatnim zaprezentowanym w ostatnim czasie archetypem jest kleryk. Będzie się skupiał głównie na leczeniu, ale będzie również posiadał kilka umiejętności atakujących, bo twórcy chcą umożliwić również rozgrywkę solo. Poza tym kleryk będzie dość elastyczny pod kątem zasięgu i działania umiejętności, z resztą jak każda z klas.

Otóż w Ashes of Creation często umiejętności będą działały na różne sposoby w zależności od tego czy cel jest blisko, czy daleko, czy przytrzymamy skilla dłużej czy po prostu tapniemy. Przykładem jest piorun maga, który im dłużej wycastujemy, tym mocniejszy status na przeciwniku. Albo czar leczący kleryka, który dłużej przytrzymany więcej uleczy.

Generalnie w Ashes of Creation podczas większości umiejętności możemy się poruszać, ale jeśli czar jest naprawdę potężny, to przykuje nas do ziemi. Przykładowo deszcz meteorytów maga. W przypadku broni do walki wręcz będzie to uzależnione od typu broni – oczywistym jest, że sztylety zaoferują znacznie większą mobilność, podczas gdy miecz dwuręczny będzie mocno ograniczył nasze ruchy.

Jeśli chcecie więcej posłuchać o systemie walki, to zapraszam do ► poprzedniego materiału.

Archetypy w Ashes of Creation

World Bossy w AoC

Teraz jednak skupmy się na wykorzystaniu go w praktyce. Może na przykład na cyklopie, który zdradził swoich pobratymców na jednej z wysp, zbratał się ze złymi siłami, doprowadził do zagłady swojego ludu i teraz błąka się samotnie po terenach należących do graczy.

Jego rozmiar budzi respekt, a fakt, że przemierzając świat gry łamie drzewa jak zapałki dodaje jeszcze więcej pikanterii i bólu serca drwali, bo te powalone drzewka liczą się jako zaberane przez graczy i trochę czasu musi upłynąć zanim odrosną. Co ciekawe jest to boss przeznaczony dla grup graczy low levelowych, więc nie trzeba się spieszyć do maksymalnego poziomu, żeby przeżyć coś ciekawego. A dlaczego ciekawego?

Ano cyklop będzie wymagał od graczy taktyki. Jego bronią będzie zapleśniały pień drzewa, który będzie wykorzystywany nie tylko do poklepania tanka po hełmie. W pewnym momencie walki z cyklopem wbije on owy pień w ziemię i gracze będą musieli go szybko zniszczyć, bo w przeciwnym wypadku cyklop zostanie uleczony. Będzie to faza sprawdzająca obrażenia graczy. Z kolei w innym momencie cyklop zacznie z furią uderzać w ziemię i wszyscy gracze zaczną otrzymywać obrażenia, tu z kolei zostanie sprawdzona sprawność healerów. W tym wszystkim trzeba uważać również na wrogie drużyny graczy, które mogą chcieć ukraść nam maszkarę. Niby low levelowy boss, ale przyda się odpowiednia drużyna, która potrafi coś więcej niż spamowanie dwóch ataków.

Na koniec spora ciekawostka, bo owy cyklop może się wylosować z inną bronią. Zamiast pnia może posiadać różdżkę lub klasyczną maczugę, a co za tym idzie jego umiejętności i fazy się zmienią, a graczy ogarnie powiew świeżości. Tutaj też warto wspomnieć, że taki World Boss, który bezkarnie będzie pustoszył lasy również może aktywować jakieś skrypty Story Arc, być może jakieś wyludnienie mieszkańców lasu, a być może cyklop nabierze chęci na zbliżenie się do jakiegoś miasta.

cyklop world boss w AoC

System node’ów w AoC

W poprzednich filmach wspominałem o systemie node’ów, czyli węzłów, czyli innymi słowy regionów na mapie Ashes of Creation, na których mogą powstać miasta. Owe miasta mogą rozwijać się, zdobywać kolejne poziomy, po prostu fizycznie się rozrastać, a na ich czele może stanąć burmistrz. Węzły mogą być czterech typów: militarne, naukowe, ekonomiczne oraz duchowe. Typ węzła będzie z góry ustalony i będzie to taki sam typ dla każdego serwera Ashes of Creation.

Typ node’a będzie warunkował np. sposób wybierania burmistrza, rodzaj bonusów w tym węźle czy rodzaj mieszkańców, którzy będą dominować w mieście węzła. Przykładowo burmistrzem węzła militarnego będzie można zostać przez wygranie walk PvP, węzła ekonomicznego przez licytację w ciemno, węzła duchownego przez wykonywanie zadań PvE, a węzła naukowego przez głosowanie.

Gdy już uda się takim burmistrzem zostać, to do naszych obowiązków będzie należało organizowanie zleceń dla graczy np. do zbierania surowców, ustalanie podatków, obrona lub atak sąsiedzkich węzłów, ewentualnie dogadanie się z nimi i np. usprawnienie handlu przez zbudowanie dobrych dróg.

Burmistrz będzie odpowiadał również za budowę lub ulepszanie budynków. Co ciekawe każdy budynek będzie posiadał swoje drzewko talentów, więc burmistrz może wyspecjalizować kuźnie np. w wytwarzaniu pancerza. Burmistrz będzie mógł również zorganizować wydarzenia w trakcie których gracze będą na przykład dostawali bonus do ścinania drzew. Wszystkie możliwości burmistrza są uzależnione od typu węzła, budynków, które są wzniesione, od poziomu miasta czy w końcu od samej lokacji, w której węzeł jest ulokowany.

Jednak zanim w ręce burmistrza zostanie przekazana władza, to musi sobie zaskarbić zaufanie obywateli węzła. Obywatele mogą przekazać burmistrzowi mandaty, a burmistrz owe mandaty może wykorzystać na wcześniej wspomniane czynności. Może okazać się, że wybrany burmistrz będzie chciał zaszkodzić węzłowi, ale wtedy obywatele nie przekażą mu mandatów i decyzyjność burmistrza zostanie bardzo mocno ograniczona aż do kolejnych wyborów.

No dobrze, ale przejdźmy do czegoś bardziej przyziemnego, bo rola burmistrza będzie zarezerwowana dla zaledwie kilkudziesięciu graczy. Z resztą prestiżowość tej roli będzie podkreślona przez skórki, mounty czy specjalny tytuł.

Większość z nas będzie jednak jedynie szarymi obywatelami. Jako gracz musimy wybrać węzeł, w którym chcemy się osiedlić i dostać obywatelstwo. Wybór musi być przemyślany, bo zmiana obywatelstwa to nie będzie prosta sprawa i zamiast po prostu zawinąć manatki, gdy nasz węzeł ma problemy, to będziemy musieli się z tymi problemami zmierzyć. Chociażby w przypadku wojen z innymi węzłami. Jako obywatele zmuszeni jesteśmy płacić podatki, ale za to dostaniemy dostęp do wszelkich usług danego węzła jak handlarze, stoły crafterskie, buffy z wydarzeń czy mniejsze ceny za wszelakie inne usługi.

Obywatele wykonują zadania zlecone przez burmistrza oraz dostarczają materiałów czy to do zadań, czy do wznoszonych budynków. W nagrodę dostaną reputację w obrębie tego węzła czy mandaty, które będą mogli przekazać burmistrzowi jako wyraz zaufania.

wznoszenie budynków w AoC

Własne działki (freehold) w Ashes of Creation

Zostając obywatelem danego node’a możecie się zameldować w karczmie, możecie kupić apartament czy nawet dom, ale my skupimy się na nowościach odnośnie freehold czyli własnej, sporej wielkości ziemi zwanej Freehold.

Żeby wejść w posiadanie gruntu musicie przede wszystkim zdobyć uprawnienia. Następnie możecie albo zaklepać jeden z przeznaczonych do tego celu terenów, albo musicie odkupić go od innego gracza. Liczba Freeholdów jest ograniczona, bo nie są to tereny instancjonowane, ale coś na wzór działek z ► Archeage’a, które każdy z graczy może zobaczyć w otwartym świecie gry. Twórcy nie chcą, żeby gracze przemierzając dzikie tereny napotykali co chwilę tereny graczy, na których stałyby budowle z wymyślnymi skórkami.

Jeśli jednak uda się coś takiego zdobyć, to centrum naszego terenu będzie dom. Dom budowany na podstawie kupionego schematu i będzie to dom w stylu architektury node’a. Przykładowo jeśli kupicie grunt na terenie krasnoludzkiego węzła, to Wasz dom będzie również w stylu krasnoludzkim. Wnętrze domu możecie urządzić dowolnie, choć oczywiście liczba miejsc na meble będzie ograniczona. Nie będą to również tylko kwestie kosmetyczne, ale również funkcjonalne np. jeśli jesteście kucharzem, to przyda Wam się jakiś bonus do gotowania pochodzący z paleniska.

Poza domem na działce będzie jeszcze sporo wolnego miejsca, które można zagospodarować na budynki przetwórcze np. wytapiające sztabki metalu. To właśnie na terenie Freehold można przetwarzać najlepszej jakości materiały, ale żeby z nich wytworzyć najlepszej jakości sprzęt, to już będziecie musieli pofatygować się do najbliższej metropolii. Na własnej działce możecie hodować zwierzęta, rośliny, wszystko możecie usprawnić odpowiednim sprzętem.

Natomiast jeśli macie żyłkę przedsiębiorcy, to warto założyć własną karczmie, w której albo możecie sprzedawać jedzenie dające bonusy podróżnym, albo możecie zaoferować im odpoczynek i bonus do zdobywanego doświadczenia w okolicy, albo po prostu możecie założyć stragan, na którym będziecie sprzedawać własne wyroby. Specjalizacja Waszej karczmy bęzie określona również przez drzewko talentów, podobnie jak w przypadku budynków wznoszonych przez burmistrza.

Freehold housing w Ashes of Creation

Eskorta karawan

Ostatnia nowość, ale niezwykle interesująca. Jako przykładny obywatel, który wykonuje polecenia burmistrza, prędzej czy później wejdziecie w posiadanie waluty, którą możecie wymienić na towary handlowe. Owe towary możecie oczywiście od razu sprzedać w mieście, w którym je nabyliście, ale nie będzie to zbyt zyskowne. Inna sprawa, gdy zdecydujesz się sprzedać towary w innym mieście. Tutaj do gry wchodzi karawana albo transport morski. Skupmy się na tym pierwszym.

Transport karawaną będzie wymagał ochrony i będzie to aktywność przeznaczona dla grup graczy, bo w każdym momencie możecie zostać zaatakowani czy to przez potwory, czy przez innych graczy, którzy będą chcieli przejąć towar. Żeby wyruszyć karawaną musicie udać się za mury miasta i tam przygotować wszystko do transportu. Co ciekawe możecie personalizować karawanę przez wymianę nadwozia, kół czy po prostu implementując jej dodatkowe umiejętności, o których za chwilę. Każda karawana jest opisana kilkoma statystykami jak np. przyspieszenie wytrzymałość, prędkość na drodze czy prędkość poza drogą.

Gdy już ruszycie do kolejnego miasta, w którym będziecie chcieli upłynnić towary, to na Waszej drodze mogą pojawić się inni gracze albo po prostu losowe wydarzenia jak np. powalone drzewo, przez które nadrobicie drogi. W przypadku ataku przydatne mogą okazać się wcześniej wspomniane umiejętności wozu jak np. leczenie sojuszników wokół czy odepchnięcie przeciwników.

Gdy dotrzecie na miejsce możecie sprzedać towar z wielokrotną przebitką, albo możecie zaryzykować i ruszyć jeszcze dalej. Im wyższe ryzyko, tym wyższa nagroda.

karawany w Ashes of Creation

Kiedy alpha w Ashes of Creation?

Innymi nowościami w Ashes of Creation jest chociażby informacja o możliwości dostosowywania interfejsu w bardzo wielu aspektach jak wielkość i ułożenie okien, kolor, rodzaj i wielkość czcionki i zapisywanie wszystkiego do szablonów. Wspomnieli też o takich ciekawostkach jak to, że niektóre świecące elementy ekwipunku będą reagowały na cykl dnia i nocy czy o tym, że rasa Vek posiada ślepia dostosowane do astrologii i przez spoglądanie na konstelacje mogą otrzymać różne buffy.

Najważniejsze jednak to to, że jesteśmy tuż przed ogłoszeniem alphy 2, a ta ma rozpocząć się w roku 2024. Czekamy na sprecyzowanie kiedy dokładnie. Dziękuję za poświęcony czas i życzę miłego dnia!

► Tutaj stworzysz konto w Ashes of Creation.

Zajrzyj do innych artykułów oraz na inne media!
Znajdź kolegów do gry!
Wbijaj, pogadamy na żywo!
Zapoczątkuj rewolucję!
Klasyka MMORPGowej kinematografii!

Dodaj komentarz